Jeroen de Bruin/ DBRN Fotografie

Asperen doet uitstekende zaken met winst in Spijk

SPIJK – Asperen heeft een grote stap gezet richting de eerste periodetitel. SVS'65 werd met 1-2 verslagen en concurrent SV Noordeloos verloor.

In de eerste ronde na de winterstop kan Asperen tegen hekkensluiter Well de eerste prijs van dit seizoen pakken. "We hebben het in ieder geval helemaal in eigen hand", constateerde Jaap van Hattem tevreden. "Die wedstrijd tegen Well moeten we gewoon winnen en dan hebben we de periode. Daarna zien we dan wel verder."

Lullig
In Spijk was de teleurstelling groot. Bij winst was de ploeg helemaal terug in de titelrace. "En we hebben ook het gevoel dat dat er wel in zat", zei José van de Ven. "Tussen de 1-1 en de 1-2 hadden wij de beste kansen. Dan is het lullig dat de bal er bij ons tien minuten voor tijd in vliegt."

SVS'65 speelde voor het eerste sinds lange tijd met de drie aanwinsten Willem Looijen, Marvin Westerduin en Levi Slob in de basis. Beide ploegen haalden in Spijk een acceptabel niveau, waarbij de eerste helft vooral een tactisch steekspel was en het tweede bedrijf ook spektakel voor de doelen bood.

Dubieus
Voor rust was Asperen het dichtst bij een treffer. Eerst haalde Jorn Meijerink een inzet van Gerard Breider van de lijn, nadat Slob een ingooi zomaar in de voeten van Asperen-speler Nicky van der Zijden gooide. De gasten maakten ook een doelpunt, maar die treffer van Carlo van Santen werd wegens buitenspel dubieus geannuleerd. De thuisploeg was twee keer gevaarlijk, maar beide keren kreeg Looijen, prima in toom gehouden door Jorn van Meeuwen, de bal net niet onder controle.

Zwabber
De tweede helft begon furieus. SVS'65 kwam met het nodige geluk op voorsprong. Ryan Brood raakte een voorzet dusdanig verkeerd dat de bal richting de hoek bovenhoek verdween. Het leek alsnog een makkelijke prooi te worden voor doelman Dennis Rooijackers, maar de normaal toch zo betrouwbare doelman zat helemaal mis: 1-0. "Er zat een heel rare zwabber aan die bal, ook door de wind", zei Rooijackers na afloop. "Maar ik moet hem wel gewoon hebben. Het was echt mijn fout."

Fenomenale redding
Asperen redde zijn doelman echter al snel. Na een perfecte steekbal van Michel den Hartog kon Van Santen langs de doelman en de 1-1 in een leeg doel schuiven. En na die 1-1 was het weer aan Rooijackers om zijn naam waar te maken. Looijen wist zich eindelijk twee keer te ontdoen van Van Meeuwen, maar slaagde er toch niet in te scoren. Twee keer was Asperens doelman paraat, waarbij vooral zijn redding op een schot in de benedenhoek fenomenaal was.

"Dennis heeft ons dit seizoen al vaak genoeg op de been gehouden", zei van Hattem. "En dus is dat foutje hem vergeven, zeker als hij daarna die ballen er nog uit houdt."

Het bleef dus gelijk en Spijk ging steeds verder naar voren spelen. En juist dat speelde de snelle Asperense voorhoede in de kaart. Van Santen was de defensie op links al vaker te snel af en in de 83e minuut was het raak. Zijn voorzet op Gerard Breider was perfect op maat en de spits tikte beheerst binnen: 1-2.

Rode kaart
Asperen moest de voorsprong nog met tien man verdedigen. Dick Schaaij maakte, tegen een tegenstander of tegen de scheidsrechter, een wel erg domme opmerking waarvoor hij een rode kaart kreeg. Maurice Schopenhouer was met een vrije kopkans nog dichtbij de gelijkmaker, maar hij knikte naast.

Jorn van Meeuwen was na afloop dik tevreden. "Deze is heel belangrijk, zeker zo vlak voor de winterstop", zei Asperens uitblinker. "Mijn duels met Willem Looijen waren lekker. Je weet natuurlijk wat hij gepresteerd heeft de laatste jaren, maar hij pakt het goed op op dit niveau. Het is helemaal geen jongen met kapsones of zo. Leuk om tegen te spelen. En het ging wel lekker, ja."

Maarten van Hoogevest

Freelance-redacteur Regio-Voetbal en Het Kontakt Leerdam