Afbeelding
Foto:
ingezonden mededeling

Hoe infiltreert online gokken het voetbal?

28 okt, 12:00 Nieuws 145 keer gelezen

Het zou geen verrassing moeten zijn dat de gokindustrie zich heeft aangesloten bij ‘s werelds meest populaire sport: voetbal. In andere landen was dit al langer het geval, maar inmiddels is ook het Nederlandse voetbal geïnfiltreerd door het online gokken. Dit komt dat het tegenwoordig toegestaan is om te spelen bij de online casino’s in Nederland. Hier zijn enkele van de manieren waarop de gokindustrie anno 2021 onlosmakelijk met voetbal is verbonden.

Advertenties
De voetbalindustrie bood onlangs vrijwillig aan om te stoppen met adverteren tijdens games, het zogenaamde “whistle-to-whistle”-verbod, uit toenemende bezorgdheid dat jonge fans werden gebombardeerd met gokadvertenties . Het vrijwillige verbod is echter niet altijd gerespecteerd en gokbedrijven adverteren nog steeds zwaar op televisie voor en na wedstrijden.

In 2019 trok het Engelse Sky Bet bovendien advertenties in waarin de voormalige Arsenal- en Engelse speler Paul Merson te zien was, die sprak over zijn worsteling met gokverslaving. Sommige bedrijven testen echter nog steeds de grenzen van de reclameregels. 

De Advertising Standards Authority verbood eerder een YouTube-video die was gelanceerd door West Ham’s sponsor Betway, omdat de 20-jarige middenvelder Declan Rice erin te zien was. Gokadvertenties zijn niet bedoeld voor mensen onder de 25 jaar. Gokbedrijven blijven zwaar adverteren op radio en sociale media, waar het vaak moeilijk is om blootstelling aan kinderen te voorkomen.

Sponsoring
De helft van de 20 clubs van de Premier League heeft een goksponsor op hun shirt en het aandeel stijgt tot 17 van de 24 onder clubs in het Championship, dat zelf wordt gesponsord door Sky Bet. Labour, een populaire politieke partij in Groot-Brittannië, heeft gezegd dat het sponsoring van gokshirts zou verbieden als het wordt gekozen. Naast shirts sponsoren bedrijven vaak hele stands of stadions. Stoke City is eigendom van de familie Coates, die ook eigenaar is van Bet365, vandaar het Bet365-stadion.

Niet alleen in Engeland worden clubs gesponsord door online casino’s, inmiddels is dit ook het geval in Nederland. Met name Toto heeft dit gedaan, wat sponsorcontracten heeft gesloten met onder meer Feyenoord, PSV en Heerenveen. De Eredivisie zelf wordt juist gesponsord door Holland Casino. Daarnaast zijn er veel verschillende online casino’s die voetbalteams sponsoren. Er moet speciale aandacht worden besteed aan het best uitbelande online casino dat elk jaar verschillende voetbalorganisaties financiert. Zulke online casino’s sponsoren onder meer junioren in vele landen over de hele wereld.

Wedstrijdprogramma’s
Zelfs het aloude clubprogramma is niet vrij van de branding van gokbedrijven, vooral niet wanneer het thuisteam door een van hen wordt gesponsord. In één geval dat werd benadrukt door psychologie-experts, was een logo voor het online casino 888 het antwoord op een Spot The Difference-wedstrijd gericht op jonge fans van Birmingham City. Uit analyse van 44 wedstrijdprogramma’s uit de Premier League en Championship bleek dat ze gemiddeld 2,3 gokadvertenties vertoonden, vier keer zoveel als advertenties voor alcohol. In dit boekje vind je dus genoeg reclames over online gokken die ervoor moeten zorgen dat je nog voor de wedstrijd gaat gokken bij het nieuwe online casino België.

Partnerschappen 
Wedkantoren gaan meer fantasierijke partnerschappen aan met voetbalclubs en spelers. Derby County en Wayne Rooney deden dit bijvoorbeeld met het online casino 32Red in een deal waarin de voormalige aanvoerder van Engeland nummer 32 droeg toen hij speelde voor de club. Huddersfield Town-spelers gingen het veld op voor een vriendschappelijke wedstrijd in een shirt met een enorm Paddy Power-logo erop. Het gokbedrijf beweerde dat het een hoax was die bedoeld was om zijn steun voor het verwijderen van goksponsors op voetbalshirts te benadrukken.

De FA zag het anders en legde de club een boete op van 50.000 pond. Er zijn subtielere manieren voor bookmakers om hun merk te promoten in samenwerking met voetbalclubs. In het Tottenham Hotspur Stadium worden fans getrakteerd op een snelle wifi-verbinding. Maar ze zullen geen toegang kunnen krijgen tot de websites van rivalen van William Hill, vanwege een deal die de club heeft met de bookmaker.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie