Afbeelding
Foto: Aangeleverd

Gokreclame op het voetbalveld: vloek of zegen?

30 jun, 10:35 Nieuws 868 keer gelezen

Het gokken is tegenwoordig niet meer weg te denken uit het professionele voetbal. Verschillende goksites zijn terug te vinden op de tenues van clubs. Zo werden bijna alle Eredivisie-clubs gesponsord door een goksite in het seizoen 2021/2022. TOTO sponsorde zelfs de helft van al deze clubs. De macht en invloed van deze bedrijven is binnen het voetbal dus erg groot.

Je kunt je twijfels hebben of het ethisch verantwoord is dat het gokken zo gepromoot wordt op de voetbalvelden. Het gokken is in Nederland legaal geworden op 1 oktober 2021. Een aantal aanbieders hebben toen een vergunning gekregen. Hiermee worden de voetbalgokkers gestimuleerd om naar gereguleerde online en fysieke plekken te gaan. Zo zou verslaving worden tegengegaan. Illegale plekken voldoen niet perse aan een preventiebeleid, terwijl de legale plekken verplicht zijn deze te volgen.

Nu hoor ik je denken: “Dat houdt verslaving echt niet tegen”. Dat kan kloppen, maar de overheid zegt hiermee wel grip te hebben op het aantal verslaafde gokkers. Op sites als TOTO en BetCity.nl moet je als gokker limieten instellen. Zo kun je een limiet voor het opwaarderen en saldo instellen, zodat de speler bewuster speelt. Ook is het belangrijk om aan te geven met welke betaalmethode je geld wilt storten. 

Tegenwoordig is BetCity een PaysafeCard casino waar je geld kunt storten met Paysafe. Daarmee is het een van de eerste in Nederland. TOTO komt tegenwoordig met reclamespotjes waarmee zij spelers willen aansporen om ‘bewust’ te spelen. Maar is dit allemaal voldoende om verslaving te voorkomen?

Waarom deze sponsors?
De reden dat sponsors kiezen voor voetbalclubs, is simpelweg omdat hun doelgroep hier voornamelijk zit. Voetbalgokkers kijken op televisie vaak naar voetbal, omdat het voetbalfans zijn of om zeker te zijn van hun weddenschappen. Sponsors kunnen uitingen doen op de borden langs het veld, shirts van spelers, maar ook op andere manieren.

Voor voetbalclubs kunnen deze sponsorovereenkomsten ook veel geld opbrengen. Gokbedrijven betalen natuurlijk flinke sponsorgelden. Met dit geld kunnen voetbalclubs weer investeren in spelers, stadions en hun eigen marketing.

Unibet is een grote internationale speler in de gokwereld en is onlangs een samenwerking met Ajax aangegaan, de Amsterdamse topclub. Unibet betaalt jaarlijks zo’n 3 miljoen euro aan de club. Ajax kan veel investeren met dit geld, maar kiest Unibet ook omdat zij veel bezig zijn het met verantwoord spelen van gokkers. Dit is al langer een belangrijk maatschappelijk thema. Je snapt dat een samenwerking met Unibet dan ook goed is voor het imago van Ajax.

De ontwikkelingen

Sommigen zijn het eens met deze zichtbaarheid van goksites op de voetbalvelden, maar anderen niet. Iedereen mag hier natuurlijk zijn eigen mening over hebben. We zien wel dat deze zichtbaarheid steeds strenger wordt gecontroleerd en dat sommige landen een verbod willen opleggen. De tijd zal het leren.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie