• DCV-FC Dordrecht: 0-6.
• DCV-FC Dordrecht: 0-6. Foto: Adri Verhoeven

DCV geeft in jubileumwedstrijd goed partij aan FC Dordrecht

KRIMPEN A/D IJSSEL • Hartje zomer tegen een eerstedivisionist, die zich volop voorbereidt op de competitie. Ga er maar aan staan. Tweedeklasser DCV deed dat na twee trainingen naar vermogen en hield de schade tegen FC Dordrecht beperkt tot 0-6.

Het oefenduel in het Waalplantsoen was onderdeel van de viering van het 100-jarig bestaan van de Krimpense voetbalclub. Het treffen was in eerste instantie gepland op 6 juli, maar toen kreeg de wedstrijd FC Dordrecht-Feyenoord voorrang.

DCV vond een week uitstel prima, maar miste daardoor enkele basisspelers die inmiddels op vakantie waren gegaan, zoals Patrick Groen, Kenny Fonseca en Alex van Veen. ,,Dat is een belangrijke as in dit elftal", gaf trainer Ronald Klinkenberg na afloop toe. ,,Ik kan er niet mee zitten. Voor een aantal overgekomen jeugdspelers was dit een leerzaam potje. Van het resultaat ligt toch niemand wakker. Van deze 18- en 19-jarige spelers moet DCV het straks hebben. Elke speelminuut is dus meegenomen."

Debutanten
Tot de jonge debutanten behoorden Thom Ritmeijer, Joey van Oosten, Yevgeni Meulens, Tim van Ekeren en Michel Vredenborg, die eerder in de jeugd van Feyenoord uitkwam. Zij deden het niet onverdienstelijk. ,,Gelukkig was het niet zo benauwd. Dan houd je het langer vol. In de eerste twintig minuten waren we zelfs gelijkwaardig. Maar ja, als je FC Dordrecht een keer de ruimte geeft, ligt de bal in het net", stelde Vredenborg.

Voor de oudere spelers had het vriendschapelijke duel op een nog latere datum mogen plaatshebben, want na 26 mei hadden zij nauwelijks meer getraind. Spits Johan van Wageningen hield het precies een uur vol. ,,Toen ging het licht uit bij mij. Afgelopen dinsdag en donderdag hebben we nog wat meters gemaakt, maar het ritme ontbreekt na zes weken pauze. In goede doen wordt het misschien nog even een wedstrijd. Nu liepen we vooral achter onze tegenstander aan."

Inspanning
DCV hervat de training op zaterdag 10 augustus en kan dus flink bijkomen van deze zomerse inspanning. De Krimpenaren boden aanvankelijk goed verzet, maar werden enigszins verrast door een venijnig schot van Quincy Hogesteger, die DCV-doelman Dennis Ensing kansloos liet: 0-1. Niet veel later was dezelfde speler de aangever voor nummer twee (Jaron Vicario) en vlak voor de pauze scoorde de stuwende aanvoerder Renny Smith de 0-3.

In de tweede helft werd flink gewisseld en kwamen beide teams met diverse verse krachten op de proppen. Dat deed bij DCV de samenhang geen goed, maar Klinkenberg wees terecht op de leerzame ervaring van zijn jonge aanwas. ,,Ze zullen zich ook fysiek moeten ontwikkelen, maar dat komt vanzelf."

Hogesteger plantte intussen een bal in de bovenhoek, scoorde vervolgens zijn derde doelpunt en zag ook teamgenoot Zeki Erklinc een treffer aan het totaal toevoegen. Bij 0-6 vonden beide teams het welletjes.

Pieter van der Laan

Freelance-journalist Het Kontakt Krimpenerwaard en Regio-Voetbal