Jeroen de Bruin/ DBRN Fotografie

Asperen klopt Hardinxveld met 3-1, Sparta'30 profiteert

ASPEREN • Vierdeklasser Asperen behaalde zaterdag voor de beker thuis tegen derdeklasser Hardinxveld een knappe 3-1 zege. Sparta'30 was in deze bekerpoule overigens de lachende derde, want door een ruime 5-0 overwinning tegen het Dordtse RCD bekert de Andelse thuisploeg nu verder dankzij een veel beter doelsaldo dan Asperen en Hardinxveld, die ook zes punten veroverden.

Drie flinke defensiefouten leverden in de eerste twintig minuten op het kunstgras in Asperen voor circa 150 toeschouwers al even zoveel goals op en voor Asperen een 2-1 voorsprong. Eerst ging Hardinxveld-keeper Marc Koning in de fout en vanaf links profiteerde de jonge Joan van Donselaar daarvan voor de thuisclub: 1-0.

Amper anderhalve minuut later gingen de gasten defensief weer in de fout. Ditmaal kon een breedtepass tussen de broers Sander en Robin de Boon door de thuisclub worden onderschept. De trefzekere spits Gerard Breider wist er wel raad mee en verdubbelde de voorsprong met een laag schot snel tot 2-0.

Drie minuten daarna werd Asperens verdediger Jan Wiggelinkhuysen op snelheid geklopt. Keeper Dennis Rooijackers wilde uitlopend nog redden maar hij miste de bal en vanaf rechts schoot collega-aanvoerder Richard Zwakhals vanuit een scherpe hoek heel knap de 2-1 in het lege doel.

Reddingen
Bij een doorbraak van Danny van den Bout voorkwam Asperens keeper Dennis Rooijackers echter na 25 minuten wel knap de gelijkmaker door de bal van de schoen van de Hardinxveld-speler weg te grissen. Ook twee pogingen van Johan Woltman brachten de bezoekers geen succes. Bij een knal van Richard Zwakhals redde doelman Rooijackers weer en ditmaal met zijn vuisten. Zo bleef het 2-1 tot de pauze, want ook nieuwe pogingen van Woltman en Zwakhals misten bij de gasten scherpte.

Ook na de thee zag een matig spelend Hardinxveld geen kans om langszij te komen. Een mooie knal van Robin de Kok werd opnieuw een prooi voor keeper Rooijackers. Na slechts kleine mogelijkheden voor de invallers Aron Eijkelboom en Mitch Klijn werd Hardinxveld pas een half uur na de rust nog eens echt gevaarlijk. Bij het schot van Danny van den Bout was keeper Rooijackers evenwel weer paraat.

Asperen loerde vooral op counters en na een mooie rush van Ruben Boet over links zag invaller Ruben de Pender zijn schot door keeper Marc Koning gekeerd. Eerder was Gerard Breider na een corner van de behendige Michiel den Hartog ook al gevaarlijk geweest maar het werd slechts een nieuwe hoekschop.

Spannende slotfase
Tijdens de spannende slotfase was nog alles mogelijk. In de 87e minuut kwam Hardinxveld toch nog dichtbij de kostbare gelijkmaker, die voor de gasten poulewinst zou hebben betekend. Bij een vrije kans trof Danny van den Bout vanaf rechts de lat. Asperen stelde er echter meteen een mooie kopkans voor invaller Nick van der Zijden tegenover en in de extra tijd ook nog eens een fraaie knal van Gerard Breider tegen de doelpaal na een goede actie.

In de 95e minuut besliste een steeds dreigender Asperen met 3-1 tenslotte de partij. Invaller Carlo van Santen bediende bij een snelle uitval vanaf rechts op maat Gerard Breider die in het centrum met zijn tweede doelpunt van de middag voor de 3-1 eindstand zorgde.

Amper één minuut later blies scheidsrechter Nico Hardenbol uit Lexmond het bekerduel af. Voor Asperen was het een goede generale voor de competitiestart komende zaterdag met de Lingederby thuis tegen Leerdam Sport. Hardinxveld stelde teleur en zal in de derde klasse op eigen veld in de eerste competitiematch tegen Streefkerk beter voor de dag moeten komen.

Anton van der Giessen