• Spirit - DCV (0-0).
• Spirit - DCV (0-0). Wijntjes Fotografie - John Wijntjes

Spirit en DCV houden elkaar in wurggreep: 0-0

OUDERKERK A/D IJSSEL – Voor de neutrale toeschouwer viel er weinig te genieten bij Spirit-DCV. Er zijn 0-0 wedstrijden waarbij je voortdurend op het puntje van je stoel zit, maar daar zat deze streekderby niet bij. De hoogtepunten waren op één hand te tellen.

De angst om niet te verliezen zorgde voor meer strijd dan sluwe acties. Het resulteerde in een soort blokkadevoetbal, waarin beide teams veel spelers 'achter de bal hielden'. De trainers gaven toe dat de nul heilig was. DCV had de tweede laatste duels met 4-1 verloren en dat irriteerde oefenmeester Ronald Klinkenberg mateloos.

,,Dan wil je niet nog eens op je gezicht gaan zo vlak bij huis." Geconcentreerd blijven, de tegenstander aanpakken en hopen op een succesvolle counter. Daarvoor zette hij Tim Hoogendijk onder de lat, omdat deze over een verre uittrap beschikt. Daan van Ingen versterkte het middenveld ten faveure van aanvaller Johan van Wageningen, die tot een kwartier voor voor tijd op de bank bleef.

Operatie
Bij Spirit is scoren een groot probleem. Trainer Richard van Cappellen zette Ingmar Burema in de punt van de aanval, maar hij kon geen potten breken. Ook diens vervanger Laurens Visser slaagde er niet in het centrale duo Kenny Fonseca/Max Blankers aan het wankelen te krijgen. Visser haakt binnenkort af, want hij wordt geopereerd aan stukje bot in zijn enkel. Het herstel vergt zo'n zes weken, wat betekent dat Visser pas na de winterstop weer inzetbaar is.

,,Giorgio Getrouw is op de weg terug. Hij speelde vandaag drie kwartier mee met Spirit 2. Hij komt er aan", aldus Van Cappellen. De Spirit-trainer was niet te spreken over de amusementswaarde van het streektreffen. ,,Spirit en DCV hielden elkaar in een wurggreep. Beide teams gaven nauwelijks ruimte weg. Je moest dus veel geluk hebben als je tot een goed schot wilde komen. Steeds lag er een been voor. Je hoopt dat iemand de wedstrijd tijdig open breekt. Dan kan het zomaar 3-3 worden."

Versnelling
Spirit heeft in Tim van der Zee en Amine Karroum twee creatieve middenvelders, die een versnelling in huis hebben. De verlossende steekpass of snelle passeeractie kwam er echter niet. De enige grote mogelijkheid in de eerste helft was voor Ingmar Burema, die de bal vanaf 30 meter over het lege doel van DCV schoot.

De Krimpenaren hadden na de knappe 3-2 winst afgelopen dinsdag op hoofdklasser Jodan Boys in de strijd om de Rijnmond Cup het idee dat ze rijp waren voor flink herstel, maar de samenwerking tussen Carlo de Reuver en Houcime Hammach liet te wensen over. Beiden waren onzichtbaar. Daarom wierp Klinkenberg supersub Johan van Wageningen in de slotfase in het strijdperk, maar de lange goaltjesdief kreeg zijn hoofd niet tegen de bal. Amine Karroum (Spirit) kon met tweemaal geel vertrekken.

Scheidsrechter Jan van Gurp kreeg kramp (!) en werd door de verzorger van Spirit opgelapt. Misschien had de arbiter wel de meeste meters afgelegd van allemaal.

Pieter van der Laan