• Lekkerkerk - SV Lopik (0-3).
• Lekkerkerk - SV Lopik (0-3). Wijntjes Fotografie - John Wijntjes

SV Lopik doet zelfvertrouwen op met zege tegen Lekkerkerk

LEKKERKERK • SV Lopik won in en tegen Lekkerkerk na een doelpuntloze eerste helft met 0-3. De Lopikenaren kunnen weer naar boven kijken. De thuisclub zakt naar de een-na-laatste plaats in de derde klasse C van Zuid I.

Lekkerkerk lijkt opnieuw een seizoen tegemoet te gaan, waarin het in de onderste regionen moet strijden voor elk punt. In de eerste helft kreeg het elftal van Marc van der Zee een aantal goede kansen om de score te openen, maar het vizier van de Lekkerkerkers stond niet op scherp. Kevin van Gent was nog het dichtst bij een doelpunt. Hij schoot de bal uit een indraaiende vrije trap via de vingertoppen van Lopik-doelman Twan Schimmel tegen de lat.

De Lopikenaren gingen in tegenstelling tot hun eerdere wedstrijden mee in de fysieke strijd, die Lekkerkerk op de mat legde. Arbiter Dink de Witte uit Hank trad hiertegen met een serie gele kaarten adequaat op.

Timing
SV Lopik bouwde zijn aanvallen rustig op, maar moest op zijn tellen passen bij balverlies. Aanjager Bart Sterrenburg veroverde een paar keer de bal, waarmee zijn ploeggenoten weinig deden. Vlak voor rust verzuimde Ardy de With de score te openen. De Lopikenaar had de bal na een voorzet op maat van Abdel Tufi voor het inkoppen, maar zijn inzet verdween langs de verkeerde kant van de paal.

,,Ik timede na een lange sprint mijn kopactie totaal verkeerd," biechtte De With op. ,,Ik had 'm al geteld."

Penalty
Floor Manschot verving Lopiks topscorer in de tweede helft, waardoor de bezoekers meer druk konden zetten. Davy Boon was de laatste pion van een vloeiende aanval, maar hij werd gevloerd in het zestienmetergebied. Reda Reddam benutte de toegekende elfmetertrap. ,,Daarna misten wij drie opgelegde kansen op de gelijkmaker", vertelde Lekkerkerk-trainer Marc van der Zee balend. ,,Als die valt krijg je een totaal andere wedstrijd. Nu staan we met lege handen."

Lopik, dat dankzij deze zege opschuift naar het linkerrijtje, kreeg na de korte, Lekkerkerkse opleving controle over de wedstrijd. ,,Onze instelling was beter dan in onze vorige duels," aldus keeperstrainer Patrick Botermans, die de niet fitte coach Bertus van Schaik bijstond. ,,We lieten ons nu niet fysiek aftroeven."

Nadat Melvin Lamens de bal tegen de paal kopte, schoot uitblinker Abdel Tufi de 0-2 tegen de touwen. Bas Landman diende kort daarna de knock-out toe.

Hoofdrol
In het door blessures geplaagd elftal van Lopik vervulde de 19-jarige Jurre Frericks als opkomende linksback een hoofdrol. ,,Ik hoorde pas vlak voor de wedstrijd, dat ik als basisspeler zou beginnen," aldus de eerstejaars senior. ,,Ik ben blij met deze kans en hoop op meer speelminuten. Mijn twee oudere broers maakten de overstap naar tweedeklasser Benschop, waar zij in het tweede spelen. Ik ga voor mijn kans voor een plek in de hoofdmacht bij Lopik."

Wim Kroone