• Altena - Wilhelmina'26 (1-0).
• Altena - Wilhelmina'26 (1-0). Foto: Jan Noorlandt

Nick Linnenbank bezorgt oude club kater in kemphanengevecht tussen Altena en Wilhelmina’26

NIEUWENDIJK • Wilhelmina'26 liep zaterdag in het kemphanengevecht met Altena een lelijke tik op. Verantwoordelijk hiervoor was Nick Linnenbank, die met de winnende 1-0 voor Altena zijn oude club Wilhelmina'26 de das om deed.

Een puntendeling had zaterdag het best bij het spel gepast in de derby tussen Altena en Wilhelmina'26, maar het lot besliste anders. Nick Linnenbank scoorde de enige treffer met de 1-0 voor Altena tegen zijn oude club Wilhelmina'26.

Vanzelfsprekend glunderde de matchwinnaar in het kemphanengevecht na afloop dan ook van oor tot oor. "Tegen mijn oude club is het altijd mooi om te scoren", stelde de opgewekte Linnenbank. "Na de 1-0 was het voor ons in de tweede helft alleen maar tegenhouden en overleven. We hebben laten zien dat we voor elkaar kunnen vechten. Je wilt natuurlijk elke wedstrijd winnen, maar op Regio-Voetbal werd al gezegd, dat de messen geslepen waren. Dan komt er toch iets meer spanning bij. En voor een aantal jongens, die eerst bij Wilhelmina'26 hebben gevoetbald, is het nog leuker. Als je dan wint, is dat wel heel mooi."

Iets teveel
Trainer Johan van der Werff van Altena kon ook tevreden zijn. De 1-0 winst tegen Wilhelmina'26 deed hem wel goed. "Als je heel eerlijk moet zijn, denk ik dat we wel iets teveel hebben gekregen. Een gelijkspel was de beste verhouding geweest, maar ze hebben gevochten als leeuwen en hebben de 1-0 over de streep getrokken. Dus daar ben ik enorm trots op."

Vonnis
In beginsel kwam de derby wat langzaam op gang. Waarschijnlijk door de spanning. En scheidsrechter Sjaak de Wild hield de kemphanen kort. Wilhelmina'26 greep het initiatief, maar de eerste kans was voor Altena. De poging van Edwin Pluister vloog nog naast.

Halverwege de eerste helft was het wel raak, nadat Dilan van Son tegenspeler Nick Linnenbank vast greep in de zestien meter. Arbiter De Wild wees naar de stip en vanaf elf meter velde Linnenbank het vonnis met de 1-0. Daarmee moest Wilhelmina'26 op zoek naar de gelijkmaker. De Wijk en Aalburgers hadden pech dat na een scrimmage de poging van Bart Jongejan tegen de paal ketste.

Spannender en spannender
Na de rust ontbrandde de derby echt. Wilhelmina'26 bleef aandringen om de gelijkmaker op het bord te krijgen, maar keeper Rob de Groot bleef de baas bij de pogingen van Jongejan en Kevin van Esch. Aan de andere kant vergat Altena de wedstrijd in het slot te gooien na een foute terugspeelbal. Nick Linnenbank stuitte op keeper Lars Tertoolen.

Aan de andere kant had Jongejan weer pech met een bal op de paal. Het werd spannender en spannender hoe lang Altena het vol zou houden tegen de oplopende druk van Wilhelmina'26. De gasten uit Wijk en Aalburg bleven echter hangen in de juiste precisie. Zo vloog een uithaal van Nicky van Gils ook naast. Hetzelfde lot was een kopkans van Lukasz Junatowski beschoren.

De laatste mogelijk was voor Altena, maar Patrick Swart verzaakte om de winst nog wat meer cachet te geven en schoot de vrije bal voor een leeg doel op de paal. Daar maalde niemand meer over bij Altena. "Deze winst is binnen", veerde een supporter van Altena op bij het laatste fluitsignaal op.

Lelijke tik
Voor trainer Marcel van Helmond van Wilhelmina'26 restte niets anders dan na te treuren. "Dit is een lelijke tik, dat klopt. Dit is balen. We hadden er goede hoop op vandaag. Alles was goed, maar we moeten wel de goals maken. Dat hebben we niet gedaan en dan krijg je zo'n klote goal tegen. De tweede helft kregen we nog voldoende kansen, maar het zat gewoon even niet mee. We waren ook de dominante ploeg, maar ja, het gaat er toch uiteindelijk om wie ze maakt. Zij hebben er een gemaakt en wij nul."

Nico van Es

• Altena - Wilhelmina'26 (1-0).