• Roda Boys - GJS (0-4).
• Roda Boys - GJS (0-4). Foto: Gerald van Zanten

Roda Boys besluit roerige week met ruime nederlaag

AALST – De eerste wedstrijd van Roda Boys onder leiding van Jorco de Kok was er één om snel te vergeten. Laagvlieger GJS was zaterdag op sportpark De Maaskant met maar liefst 0-4 te sterk.

Het was een roerige week in Aalst. Maandag werd bekend dat de samenwerking met het trainersduo Frank Brands/Jan van Eijndhoven per direct was verbroken. Nog in hetzelfde bericht werd vermeld dat Jorco de Kok samen met Mike Scholten de honneurs zullen waarnemen in het restant van het seizoen.

De eerste wedstrijd van het duo bestaande uit twee oud-Roda Boys-spelers begon de thuisploeg weinig geïnspireerd, maar na twintig minuten kreeg Roda Boys wat meer grip op de wedstrijd. De uitvallen van GJS bleven daarentegen wel dreigend. Bij rust was de stand nog doelpuntloos, maar De Kok wilde wel dat zijn ploeg er in de tweede helft een schepje bovenop zou doen: "We waren nogal tam begonnen. We speelden plichtmatig en ik vond dat er in de tweede helft echt meer gebracht moest worden, als we zouden willen winnen."

Discutabel
Daar kwam in het tweede bedrijf weinig van terecht. Roda Boys hervatte de wedstrijd net zoals het was begonnen en kwam op een 0-1 achterstand. Een discutabele treffer, vond De Kok: "Die goal valt uit een buitenspelsituatie. Dat gaf de grensrechter ook aan, maar toch werd de goal goedgekeurd."

Ook de 0-2 ontstond in de ogen van De Kok na een arbitrale dwaling, aangezien een overtreding buiten het zestienmetergebied werd bestraft met een penalty. Nadat Roda Boys-doelman Paul van den Elzen de eerste inzet nog keerde, mocht de strafschop opnieuw worden genomen, omdat hij te vroeg zou hebben bewogen. De tweede keer schoot GJS wel raak. In het vervolg liep GJS nog uit naar de 0-3 en 0-4, tot ongenoegen van De Kok: "We verliezen onszelf in het laatste kwartier. We gaan uit de organisatie lopen en dan wordt het nog 0-3 en 0-4, terwijl je juist te allen tijde in die wedstrijd moet blijven. En ik vind het altijd zwak om het over de scheidsrechter te hebben, maar dat heeft vandaag wel invloed gehad."

Veel werk te doen
De duidelijke nederlaag toonde volgens De Kok aan dat er nog een lange weg te gaan is: "Er is nog veel werk te doen. Een overwinning had de boel nog verbloemd, maar nu is alles tenminste wel in één keer bloot gelegd. Dit is een hele zure nederlaag, nu moeten we zo snel mogelijk de rug rechten."

Dat zal moeten gebeuren in de uitwedstrijd bij Drechtstreek, het laatste competitieduel voor de winterstop.

• Roda Boys - GJS (0-4).