BZC'14 - SV BLC
BZC'14 - SV BLC Foto: Michel Haubrich

BZC’14 lijdt laat puntenverlies tegen titelkandidaat

BRAKEL – BZC'14 heeft zaterdag een punt overgehouden aan de laatste wedstrijd voor de winterstop. De ploeg van trainer Hans de Jong kon een 2-0 voorsprong tegen nummer twee BLC niet vasthouden.

Sportpark Het Veer is niet per se de meest geschikte locatie om naar een voetbalwedstrijdje te gaan kijken wanneer de winter aanstaande is. Op het hoofdveld - dat zowat pal aan de oever van de Waal ligt - is het dan zelfs beter toeven dan langs de zijlijn. Daar kwamen de supporters van BZC'14 en BLC zaterdagmiddag ook achter.

Waar ze in de beginfase nog vol goede moed hun teams aanmoedigden en dat bij BZC'14 al binnen een minuut resultaat had door middel van de openingstreffer van Nick de Jong, stond een minuut of twintig later het overgrote merendeel alweer in de warme kantine. En zo gebeurde het dat er op een gegeven moment net zoveel toeschouwers langs de zijlijn in de stromende regen stonden toe te kijken, als dat er spelers binnen de lijnen stonden.

Zij deden met hun spel de barre weersomstandigheden eer aan. In de duels, met het veld, met de scheidsrechter; op alle vlakken voltrok zich een worsteling van grootse proporties. De fusieclub schuwde in eigen huis het fysieke spel niet en daarmee overblufte het BLC een lange tijd. Het scheelde bovendien een slok op een borrel dat de nummer twee in de derde klasse D het vizier voor rust allesbehalve op scherp had staan en zowel het aluminium, als BZC'14-doelman Christian van der Zalm op zijn weg vond.

Aan de andere kant had de thuisploeg al eerder via Max van Zanten een uitgelezen mogelijkheid gekregen om alleen op het Bossche doel af te gaan, ware het niet dat de grensrechter van de Bosschenaren het gevaar eigenhandig in de kiem smoorde. Hij vlagde alvast voor buitenspel, terwijl Van Zanten nog op de eigen speelhelft stond. Irritaties kregen langzaam maar zeker de overhand, scheidsrechter Van Bleek ging steeds warriger fluiten, de passing werd bij beide ploegen met de minuut slordiger en dat alles kwam de amusementswaarde zeker niet ten goede. In de middencirkel van het omgeploegde veld was het voor de spelers een hele kunst om overeind te blijven, zowel letterlijk als figuurlijk. Het deed in de verte denken aan Bambi op ijs, wanneer de boomlange BZC'14-middenvelders Peter van de Laar en Ton Drost met alle macht probeerden op de been te blijven.

In de tweede helft zou het nagenoeg droog blijven en ook de mooiweersupporters durfden zich weer langs het veld te begeven. Zij zagen een schot van Van de Laar een metertje langs de kruising scheren, terwijl luttele minuten later de bezoekers de uitgelezen kans op de gelijkmaker lieten liggen, oog in oog met doelman Van der Zalm. Na iets meer dan een uur te hebben gespeeld, maakte De Jong gebruik van zijn eerste wissel. Hij haalde Arjan van der Linden naar de kant en bracht Erik van Dalen voor hem in de plaats. Hij was net op tijd terug na een tandartsafspraak en mocht direct zijn waarde bewijzen. Het bleek een gouden wissel, want Van Dalen stond amper een minuut in het veld, toen hij met een geplaatst schot in de rechterhoek de 2-0 voor zijn rekening nam.

Toch is dat dit seizoen voor BZC'14 geenszins een veilige marge. Een week eerder werd op bezoek bij TSVV Merlijn ook al een 0-2 voorsprong weggegeven.

De late tegengoals zijn een repeterend verhaal voor de fusieclub en tegen BLC werd daar een nieuw hoofdstuk aan toegevoegd. Een kwartier voor tijd strafte BLC onoplettendheid in de achterhoede van de thuisploeg genadeloos af met een strakke, halfhoge pegel in de linkerhoek en drie minuten voor het eindsignaal profiteerden de Bosschenaren optimaal van de rebound na een halve redding van Van der Zalm. Dat de BZC'14-grensrechter direct daarop zijn vlag in de lucht stak ten teken van buitenspel, deed voor de arbiter niet ter zake; de 2-2 werd goedgekeurd.

En daarmee besloot BZC'14 de eerste seizoenshelft met een gelijkspel tegen de nummer twee in de derde klasse D. Een resultaat waar De Jong mee kon leven, ook al zag hij zijn ploeg voor de zoveelste keer dit seizoen in de slotfase de zege uit handen geven: "Dat moet geen dingetje worden, maar dat wordt het wel een beetje. Je pakt nu in ieder geval nog een punt, da's anders dan als je nog zo verliezen. Dan is de stemming hier niet goed. Nu ga je toch met opgeheven hoofd de winterstop in, vind ik. Er is na die 2-2 natuurlijk wel teleurstelling, maar aan de andere kant ben ik heel tevreden met hoe het elftal vandaag heeft gespeeld. Geknokt, laat ik het zo zeggen. We pakken een puntje tegen de nummer twee en we waren ook niet minder dan BLC. En bij BLC begonnen ze gelijk over het veld, maar daar hoeven ze niet over te klagen. Zo liggen alle velden er in deze tijd van het jaar bij. Dat hoort erbij."

Martin van Hemert

BZC'14 - SV BLC