met videosamenvattingen

Ook Heukelum, Sliedrecht en Unitas naar kwartfinales Proxsys Cup

GORINCHEM • Heukelum, Sliedrecht en Unitas completeren het achttal kwartfinalisten in het zaalvoetbaltoernooi om de Proxsys Cup. Dat levert donderdagavond een aantal interessante confrontaties op, waaronder replay van de finale van vorig jaar: GJS-Heukelum.

Programma kwartfinales donderdag 2 januari
19:40 uur, GJS - Heukelum
20:40 uur, Altena - SVW
22:00 uur, Hardinxveld - Sliedrecht
23:00 uur, Unitas - Woudrichem

Peursum – Asperen 2-3
Na een rustdagje op zondag was het tijd voor de laatste dag van de voorrondes. De eer was aan Peursum en Asperen om deze dag te beginnen. Peursum is nog puntloos, Asperen won van VVAC maar verloor kansloos van koploper Sliedrecht. Peursum moet dus sowieso winnen wil het volgend jaar er weer bij zijn, Asperen kan zich zelfs een kleine nederlaag veroorloven.

Beide ploegen lieten zien aan elkaar gewaagd te zijn. Voor de rust viel er aan beide kanten 1 goal. Daan Carpentier was trefzeker voor Peursum, nadat Tareq Ibrahim dat had gedaan voor Asperen. Zo was de ruststand gelijk.

Na de rust was er gelijk een mooie goal te zien. Dennis Boer was trefzeker uit een assist van keeper Derek Peters. Asperen bleek uiteindelijk toch de betere van de twee en won de wedstrijd door middel van goals van Alexander Prosman en Joel Sinke, waardoor zij op 6 punten komen. Peursum wordt hierdoor laatste in de poule en moeten in de wachtkamer voor volgend jaar.

Peursum: Daan Carpentier, Dennis Boer
Asperen: Tareq Ibrahim, Alexander Prosman, Joel Sinke

Sliedrecht – VVAC 9-4
De beslissing in poule E komt uit de wedstrijd tussen Sliedrecht en VVAC. Sliedrecht heeft aan een gelijkspel genoeg voor de poulewinst, VVAC moet winnen met minimaal 3 goals verschil en dan kan de ploeg nog door als beste nummer 2. Een potje waar de belangen dus zeker aanwezig zijn. En dat was te zien.

De wedstrijd begon tegen de verwachtingen in. VVAC opende de score door een goal van Lars Coerts. Maar Sliedrecht liet het hier niet bij zitten en al snel stond het 1-1. Enkele minuten later was het toch weer VVAC dat voorkwam door Joran Houweling na een mooie assist van VVAC-keeper Matthijs de Hoop. Maar binnen de minuut was daar Coen van der Waal om de gelijkmaker weer op het bord te zetten, 2-2. Het was toch Sliedrecht dat met een voorsprong ging rusten. Door de tweede goal van Luciano van Harlingen en twee goals van Akram Chentouf werd het 5-2 in het voordeel van Sliedrecht.

Na de rust bleef het een duel met veel goals. Sliedrecht en VVAC deden allebei een duit in het zakje. Het werd uiteindelijk 9-4 in het voordeel van Sliedrecht waardoor zij donderdag weer aan mogen treden in de kwartfinale tegen de winnaar van poule D en dat is Hardinxveld.

Sliedrecht: Akram Chentouf (4x),Luciano van Harlingen (2x), Coen van der Waal, Anthony Fortes Furtado, Yassine Belghar
VVAC: Joran Houweling (2x), Lars Coerts, Gert Stuij

Dussense Boys – Unitas 1-5
De laatste poule die beslist moet worden is poule F. En wat een beslissing. In deze 'poule des doods' kan het nog alle kanten op. Unitas, Heukelum en Arkel kunnen alle 3 nog door als groepswinnaar. Een spannende ontknoping zal dus volgen in deze poule. Als eerste was het de beurt aan Dussense Boys en Unitas. Als Unitas wint zijn zij dus door, Dussense Boys moet winnen en dan wachten op de andere uitslag om niet laatste te worden.

Jay-Jay Meierdes wist als eerste namens Unitas het net te vinden. Dussense Boys bood goed tegenstand tegen de winnaar van twee jaar geleden. Twee minuten voor tijd maakte ze zelfs de gelijkmaker doordat Andre Segeren zijn voet niet terug trok en het duel om de bal met Unitas-keeper Owen Verduijn won. Binnen een minuut was daar al wel weer de voorsprong voor Unitas. Het was Daan Goes die zijn ploeg met een voorsprong de rust in schoot.

Na de rust bleef het een spannend potje. Unitas scoorde wel snel via Kevin Cornet, maar daarmee was het nog niet gelijk beslist. Dussense Boys bleef gevaarlijk meer uitvalletjes. Toen de 4-1 eenmaal viel met nog 8 minuten te gaan was het duel wel beslist. Unitas is dus door, als poulewinnaar.

Dussense Boys: Andre Segeren
Unitas: Jay-Jay Meierdes (2x), Daan Goes, Kevin Cornet, eigen goal

Heukelum – ASV Arkel 4-2
Het allerlaatste duel van de voorrondes is er één om van te smullen. En met de stand in de poule helemaal. Heukelum en Arkel kunnen allebei nog door, met veel verschillende combinaties in de kwartfinale nog mogelijk.

In een goed gevulde Oosterbliek was het Heukelum dat de voorsprong pakte. Rick van Loo stond aan het einde van een vlijmscherpe counter. Arkel had de bal voornamelijk, maar het was Heukelum met de kansen. Dit resulteerde in nog twee goals aan Heukelum kant, waardoor zij een comfortabele 3-0 voorsprong in handen hadden. Arkel kwam voor de rust nog wel terug tot 3-1. Het was IJsbrand van Eldik die scoorde toen Heukelum twee minuten met een man minder stond.

Het was Benjamin Meijdam die Heukelum na de rust op 4-1 bracht. Heukelum had nog één goal nodig om de groepswinst in poule F te pakken. Vier minuten voor tijd was het Corné van Horik die de spanning enigszins terugbracht. Maar de tijd was tekort om nog tot een gelijkmaker te komen. Heukelum is door als beste nummer 2 uit poule F en neemt het in de eerste kwartfinale op tegen titelhouder GJS. Een herhaling van de finale van vorig jaar.

Heukelum: Rick van Loo, Tim Schwebke, Brennan Bieri, Benjamin Meijdam
ASV Arkel: IJsbrand van Eldik, Corné van Horik