Schelluinen doet zich schromelijk tekort tegen vooral voor rust belabberd SV Meerkerk (2-3)

SCHELLUINEN • SV Meerkerk speelde belabberd maar won dankzij drie dode spelmomenten met 3-2. Schelluinen had meer uit een goede eerste helft moeten halen.

"Als je dit soort wedstrijden gaat winnen, mag de rest wel oppassen", verwoordde Gerrie Schaap zijn verbazing. SV Meerkerk deed het belabberd en kwam er in de eerste helft al helemaal niet aan te pas. "We hadden hier zo met 7-0 kunnen verliezen. Slechter dan dit kan niet. We hebben nu twaalf wedstrijden gespeeld en dit was 'by far' de slechtste."

De uitslag was onuitlegbaar voor wie de wedstrijd had gezien. Schelluinen bepaalde het spelbeeld, maar een strafschop op slag van rust en twee vrije trappen in het tweede bedrijf bezorgden SV Meerkerk de zege. Veel meer wapenfeiten hadden de geelzwarten niet.

"Dit zijn momenten waarop je het haar uit je hoofd zou kunnen trekken", klonk het bij de uitermate teleurgestelde Philip den Haan. "We komen op 2-0, maar dan blijkt maar weer dat we in de hoek zitten waar de klappen vallen. Alles valt voor ons de verkeerde kant op."

In de verdrukking
Schelluinen begon goed aan de wedstrijd en bracht SV Meerkerk vanaf het begin in de verdrukking. Dat leverde direct al een paar gevaarlijke corners en een leuke omhaal op. Na een kleine twintig minuten passte Robin Peursem met een hoogstandje door naar Laurens Lingen, kreeg de bal weer terug maar schoot op de keeper. Vanuit de hoekschop die volgde kopte Peursem de bal tegen de touwen: 1-0.

Het was vervolgens wachten op de volgende Scaluunse treffer, want SV Meerkerk bakte er werkelijk niets van. Een paar minuten voor de thee verdubbelde Schelluinen dan ook de voorsprong. Met een prachtige assist bracht Peursem zijn medeaanvaller Niels den Haan in stelling. De aanvoerder rondde keurig af.

Een volstrekt logische ruststand zat eraan te komen, al had Schelluinen er nog wat meer mogen maken. In de blessuretijd liep het echter toch even anders. Joshua Dikici zette door en schoot tegen de hand aan van Colin de Jong. Scheidsrechter Leo van Heiningen wees direct, en terecht, naar de stip waarna Mechiel van Zessen met het eerste Meerkerkse schot op doel voor de aansluitingstreffer aantekende.

Niet vrijuit
In de tweede helft leek Schelluinen hierdoor wel wat van de leg en toch bleven ze het betere van het spel houden. Op het uur kwam SV Meerkerk echter langszij met een rake vrije trap van Floren Streefkerk, waarbij doelman Robin Zonneveld Piek niet vrijuit ging.

"Ik zag zelf mijn vrije trap niet binnenvallen, want de muur stond ervoor", meldde de doelpuntenmaker. "Dat was wel lekker, want de eerste helft sloeg nergens op. Gelukkig kregen we nog die strafschop waarna we het om hebben weten te zetten."

Schelluinen kon na een tweede gele kaart voor Mark Pons inmiddels met tien man verder.

Na een kleine tachtig minuten kwam het derde schot op doel voor de bezoekers. Youri van Blanken zag zijn vrije trap - opnieuw zag Zonneveld Piek hierbij niet best uit - bij de tweede paal in het netje vallen. Twee minuten later knalde de middenvelder de bal keihard op de paal,

Schelluinen ging nog wel op zoek naar de gelijkmaker, maar kreeg de bal er niet meer in. Aan de overzijde kwam Sander Slomp nog wel dicht bij een goal via een rappe counter. Hij moest echter toezien hoe Erik Kerkhoven de bal nog van de lijn haalde.

Met deze broodnodige zege steeg SV Meerkerk, de eerste sinds oktober, naar de achtste plek. Schelluinen won zijn eerste drie duels maar wist daarna slechts een enkel puntje te sprokkelen en blijft op een nacompetitieplaats staan.

Overwinning nodig
"Zo winnen voelt dan toch wel erg lekker", omschreef Schaap zijn gevoel. "We mochten simpelweg blij zijn dat zij slechts een 2-0 voorsprong pakten."

Den Haan vond het toch knap hoe zijn ploeg speelde. "Gezien de slechte reeks pakten de wedstrijd goed aan. We hebben alleen een overwinning nodig. En dat verdient deze vriendengroep ook. In de tweede competitiehelft zullen we toch weer punten moeten gaan pakken."

Marco van Vlijmen

• Schelluinen - SV Meerkerk (2-3).