Unitas wint topper tegen Baronie, Halsteren voornaamste uitdager

BREDA • Unitas heeft de topper tegen Baronie met 0-1 gewonnen. Bijvangst was het gelijkspel van Juliana'31 tegen SV Meerssen. Het gevaar voor de koploper in de hoofdklasse B komt nu vooral van Halsteren, dat op drie punten blijft volgen.

Deze wedstrijd was voor de thuisclub cruciaal om weer aan te pikken bij de kop. Er moest dan wel van Unitas gewonnen worden. Unitas zou bij winst 9 punten voor komen en dan is wel heel moeilijk om weer aan te pikken.

Unitas heeft een team met een dusdanige manier van spelen wat het de tegenstander zeer moeilijk maakt om een gaatje te vinden in de solide verdediging. En de coaches zullen allemaal zeggen: 'Verdedigen begint voorin'. Maar ook als Unitas in balbezit is, dan kunnen tegenstanders maar heel moeilijk de bal veroveren. Om zelf met aanvallende intenties te komen.

Vandaag was het weer zo'n dag. Baronie speelde tegen een Unitas dat gedurende de gehele wedstrijd geen enkele kans weggaf of beter gezegd: toeliet. De mogelijkheden die Unitas creëerde, waren ook niet legio, maar er waren er wel een paar.

Verdiende voorsprong
In de 14e minuut schoot de mee opgekomen Stefan van Hulst kogelhard op de vuisten van de keeper en de terugspringende bal kon niet worden afgerond door Jay-Jay Meierdres omdat hij buitenspel stond.

In de 21e minuut stond hij wel goed om een voorzet van de, aan de andere kant mee opgekomen, Ozan Cimen tegen keeper aan te schieten, maar nu was hij zelf alert om de terugspringende bal tegen de touwen te jagen en de 0-1 voorsprong was op dat moment ook zeer verdiend.

Unitas gaf Baronie op hun eigen helft regelmatig de bal, maar als zij in de buurt van de middellijn kwamen was Unitas slagvaardiger en hadden de roodbroeken weer balbezit.

Controle
Na de thee werd een stormend Baronie verwacht, maar alles bleef zoals het was. Unitas had de controle met bij tijd en wijle een fantastisch positiespel waar de tegenstander geen grip op kon krijgen. Natuurlijk ontstaan er ruimtes als de tegenstander aan wil dringen en daarin had Unitas zeker één keer moeten scoren toen Yevghenni Marcelli alléén richting het vijandelijke doel vertrok en koos voor eigen kans te gaan waar een breedtepass op Daniël Alexander wellicht een betere optie was geweest.

Baronie bracht nog een kopsterke speler naar de voorste linie, maar ook die werd vakkundig geneutraliseerd door het centrale duo Mo Kibrom / Wesley Swets.

In de 17 gespeelde competitiewedstrijden kreeg Unitas tot nog toe pas 10 tegentreffers te incasseren en dat is mede de basis dat de ranglijst door de roodbroeken wordt aangevoerd. Wedstrijd gespeeld en de punten mee naar Gorinchem.

Volgende week de thuiswedstrijd tegen UDI 19/CSU om 14.00 uur.

(verslag: GVV Unitas)