Foto: Jan Noorlandt

Scherp Altena heer en meester tegen machteloos Wilhelmina’26: Johnny Schouten scherprechter met twee goals en een assist

NIEUWENDIJK • Altena was zaterdag heer en meester in de derby tegen Wilhelmina’26. De ‘kanaries’ uit Wijk en Aalburg mochten nog niet eens klagen dat het bij 4-0 bleef.

Scherpte en discipline, stipte trainer Johan van der Werff aan in het programmaboekje. Zijn discipelen bij Altena voerden het statement prima uit met een 4-0 overwinning in de derby tegen Wilhelmina’26, dat op alle fronten werd afgetroefd. Kenneth Hoeke stond er na afloop dan ook tevreden bij: “Van tevoren zou je hiervoor tekenen”, genoot de laatste man bij Altena na.

“Ik dacht dat het een fifty fifty potje zou worden. Maar wij waren gewoon scherper dan Wilhelmina’26”, mocht Hoeke concluderen, dat de scherpte zich had uitbetaald. Daarbij stond spits Johnny Schouten in het middelpunt met twee gave afronders en een assist.

Na acht minuten haalde scherprechter Schouten de trekker al over na een afgemeten voorzet van Julian Geelhoedt met de 1-0. Halverwege de eerste helft noteerde de spits van Altena ook al de 2-0 na een teruglegger van Eddy Wijtvliet. Met een beetje geluk was Schouten zelfs al aan een hattrick gekomen voor de rust. Maar de scherprechter had na de rust wel de assist in huis voor de 3-0 door Julian Geelhoedt.

Moed in de schoenen
Daarmee kon Johnny Schouten terugkijken op een geslaagd optreden. “Het was wel een lekkere wedstrijd voor mij en we kregen best veel ruimte. We kwamen al vroeg met 2-0 voor. Daardoor zakte moed bij Wilhelmina’26 wat in de schoenen. Ze gaven ook veel ruimte weg, dus dat was wel lekker. In tegenstelling tot vorige week tegen EBOH zat ik wel lekker in de wedstrijd. Soms heb je van die momenten, dat alles goed valt. Twee kansen en twee goals. We hebben nu drie bekerwedstrijden op rij gewonnen en nu twee tegen EBOH en Wilhelmina’26. Of we nu vleugels krijgen, is moeilijk te zeggen. We hebben een ploeg die goed op elkaar ingespeeld is en dat is denk ik ook onze kracht”, aldus Werkendammer Schouten, die het naar zijn zin heeft in Nieuwendijk.

“Het is lekker dichtbij Werkendam en we hebben een leuk elftal met Johan van der Werff als trainer en mijn vader Bert Schouten als assistent-trainer.”

Foto: Jan Noorlandt

Rode kaart
Voor de rust had Wilhelmina’26 niets in te brengen in de derby in Nieuwendijk. Het bleef bij een schotje van Samuel Hartgers, dat een makkelijke prooi was voor keeper Rob de Groot. Altena ging verdiend met 2-0 de rust in.

Na de rust toonde Wilhelmina’26 ook niet de inspiratie om er nog een wedstrijd van te maken. Het was wachten op de 3-0 voor Altena. Na knoeiwerk in de verdediging bij Wilhelmina’26 verzaakten Johnny Schouten en Jovanni van Maastricht nog de derby helemaal in het slot te gooien. Bij een assist van Schouten werkte Julian Geelhoedt de 3-0 wel binnen.

Wilhelmina’26 viel alleen nog op met een rode kaart voor Samuel Hartgers na een vermeende elleboogstoot. Kort daarna tekende Altena de 4-0 aan middels Eddy Wijtvliet. Daar bleef het voor het Wilhelmina’26 bij.

Volwassen
Altena-trainer Johan van der Werff was er tevreden mee. “Ik wil de groep een groot compliment maken. Donderdag op de training stonden we door blessures nog maar met elf man. Dan gaat het natuurlijk om de discipline en de scherpte. Gezien deze wedstrijd zijn we enorm gegroeid en hebben we volwassen gespeeld. Als je heel kritisch bent, dan zeg je misschien dat de uitslag nog veel hoger had moeten zijn, maar ik wil niet te kritisch zijn. Er zat bij ons meer lijn in en meer vastigheid. Dat vertaalde zich in een terechte overwinning met 4-0.”

Niet in de wedstrijd geweest
Collega Hans de Jong van Wilhelmina’26 keek wat bedeesd. Van een afgang wilde de trainer van Wilhelmina’26 niet spreken. “We zijn op alle fronten overtroffen. Het was heel matig van onze kant. Altena stond erg goed en daar hadden wij veel moeite mee. Eigenlijk zijn we geen moment in de wedstrijd geweest”, moest De Jong bekennen. “Dit zijn gewoon tegenstanders die een maatje te groot zijn voor ons. Het was een verdiende overwinning voor Altena.”

Nico van Es