• Stolwijk - Haastrecht.
• Stolwijk - Haastrecht. Foto: Wijntjes Fotografie

Koploper Haastrecht in slotfase langs Stolwijk

Stolwijk verloor op eigen veld met 1-3 van koploper Haastrecht, dat de zege niet cadeau kreeg. Beide ploegen maakten er in het regenachtige weer een echte streekderby met veel strijd van.

Haastrecht startte sterk in deze El Vlistico en had binnen vijf minuten al voor kunnen staan. Thijmen Raateland zette zijn directe tegenstander Bastiaan Bogaard met een slim duwtje opzij, maar zag de bal na zijn schot via de vuisten van de Stolkse doelman Tim de Pater tegen de lat belanden. De thuisclub leek even te bezwijken onder de Haastrechtse druk, maar herstelde zich knap. De defensie pakte de Haastrechtse spitsen Thomas Bakker en Raateland flink aan. Arbiter Paul Knaapen trad hier nauwelijks tegenop.

Balverlies
Balverlies van Stolker Justin Vermeulen leidde de openingstreffer in. Vermeulen veroverde de bal ten koste van een overtreding net buiten het zestienmetergebied terug. Zulk soort momenten zijn wel besteed aan Mark Koorevaar, die over een goede trap beschikt. Feilloos schoot hij de bal langs de muur achter de tevergeefs duikende De Pater tegen de touwen.

,,Ik zag dat de doelman achter de muur een stapje naar het midden deed en ik passeerde hem met een laag schot met een stuit,” aldus een zelfverzekerde Koorevaar.

Hamstring
Stolwijk kwam verrassend langszij, toen de bal na een hoekschop voor de voeten viel van Stefan van Dongen. De verdediger wist wel raad met deze buitenkans. Een minuut later viel de Stolkse doelman De Pater uit met een hamstringblessure. ,,Na het nemen van een doeltrap schoot de pijn in mijn bovenbeen en ik kon echt niet verder,” verduidelijkte hij zijn uitvallen. ,,Ik had een beter warming up moeten doen.”

De 18-jarige Erben Wouda, die tien minuten bij het derde elftal onder de lat stond, moest meteen komen opdraven. ,,Ik ga voor het hoogste en greep deze kans met beide handen aan,” was zijn relaas.

In de tweede helft drong Stolwijk aan en Haastrecht, dat slordig speelde, leek kwetsbaar. Het spel verhardde en de scheidsrechter die de kaarten lang op zak hield, trad nu wel op. Invaller Kelvin Poot moest kort daarvoor geblesseerd het veld verlaten, toen een Stolker hem flink raakte.

Met een aantal verse krachten maakte kampioenskandidaat Haastrecht in de slotfase het verschil. Lars Harmsen verzilverde een geoliede aanval, waarop de Stolkse defensie het antwoord schuldig bleef. Vlak voor tijd counterde het spitsenduo Bakker/Raateland naar de 1-3, waarbij Bakker het beslissend tikje gaf.

Iedereen weet zijn taak
,,Iedereen in ons team weet zijn taak,” vertelde Bakker, die de aanvoerdersband draagt, na afloop. ,,Tijdens trainingen spelen we ons spelletje zoals onze trainer Marco Versloot het wil. In wedstrijden komt het er vaak niet uit, omdat we zelden in een vaste opstelling spelen. Door blessures of spelers, die een weekendje op stap zijn, missen we te vaak een paar basisspelers, die als schakel heel belangrijk zijn. Ondanks dat gaan we na het gelijkspel van Bergambacht alleen aan kop en dat willen we wel zo houden.”

Wim Kroone

Freelance-redaceur Het Kontakt Krimpenerwaard en Regio-Voetbal