• Dilettant - De Alblas (0-7).
• Dilettant - De Alblas (0-7). Foto: Wijntjes Fotografie

De Alblas: 0-7 winst bij Dilettant

KRIMPEN A/D LEK • De Alblas waande zich in een schiettent tegen Dilettant. De ploeg van trainer Maarten van Gastelen won met 0-7.

“Een lekkere overwinning”, glimlachte Van Gastelen na afloop van het duel, dat vreemd genoeg in het eerste half uur geen moment in de richting van een ruime Oud-Alblasser zege wees.

Thuisclub Dilettant toonde zich op het hobbelige en door wind geteisterde hoofdveld van de thuisclub gelijkwaardig aan de Souburghers en kreeg zelfs kansen om op voorsprong te komen. Dat De Alblas in die fase moeizaam voetbalde was ook Van Gastelen niet ontgaan. Hij besloot een aanpassing te doen en formeerde een ruit met Jari Zijderveld en Natanja de Haan als spitsenduo.

Dilettant was vanaf dat moment het spoor bijster en moest diep in de eerste helft in een tijdbestek van vijf minuten twee tegengoals toestaan. Eerst was het Natanja de Haan die een verre pass van Jeffrey Gelderblom met een lobje tot 0-1 promoveerde. Een paar minuten later profiteerde de mee opgekomen rechtsback Youri Groenendijk van hernieuwd geschutter in de Krimpense achterhoede: 0-2. ‘Tussendoor’; kregen ook Stefan Bakker en Jari Zijderveld de gelegenheid te scoren. Beide spelers faalden in de afwerking.

Rode kaart
Na rust probeerde Dilettant er alsnog iets van te maken, maar alle goede voornemens konden in in het vriesvak worden geplaatst nadat verdediger Lennart van der Linden met rood van het veld was gestuurd na een overtreding op de doorgebroken Natanja de Haan. De gratis bijgeleverde strafschop werd vervolgens in twee instanties tot doelpunt gepromoveerd door Stefan Bakker: 0-3.

Het was het startsignaal voor een wedstrijdvervolg dat de Alblas nóg vier goals opleverde (Delano Wittenburg, Jari Zijderveld, Jeroen Muilwijk en opnieuw Jari Zijderveld) en het arme Dilettant deden verlangen naar het einde van negentig nare minuten.

“Zo’n pot duurt érg lang als je met zulke grote cijfers achter staat”, voelde ook trainer Edward Knook. “Het is niet anders. Het eerste half uur zaten we goed in de wedstrijd. Daarna kregen we twee goals tegen, verloren we een speler en konden we niets meer uitrichten. Het is niet anders. We gaan ons maar richten op het volgende duel: Ameide uit.”

Topdag
Van Gastelen, wiens spelers weer fit oogden na de coronaperikelen die negen van hen problemen bezorgde, genoot zaterdag éxtra omdat koploper Hardinxveld verloren had van Streefkerk. “Een topdag”, stelde hij glunderend vast.

Jan Timmer

Freelance-redacteur Het Kontakt Krimpenerwaard, Klaroen.nl en Regio-Voetbal