MET VIDEOSAMENVATTING

Knappe 4-3 bekerwinst van Herovina tegen HSSC’61 na 1-3 achterstand

HERWIJNEN • Derdeklasser HSSC’61 nam zaterdag in Herwijnen na een bliksemstart en een 1-2 ruststand halfweg na de pauze een veilig lijkende 1-3 voorsprong. Tijdens het slotkwartier bekroonde vierdeklasser Herovina echter een sterke tweede helft nog met liefst drie goals en een knappe 4-3 bekeroverwinning.

Zowel Herovina als HSSC’61 was zaterdag verre van compleet. Bij HSSC’61 ontbraken onder meer Nicky van Dam, Jari Aantjes, Tristan Koet, Koen Looy en Ferry Uittenbogaard. Herovina moest het doen zonder de tegen Leerdam Sport geblesseerd geraakte keeper Rik Verploegh, Mark de Joode, Maarten Lievaart en Jesse van Vliet. Ruim tweehonderd toeschouwers zagen op een zwaar bespeelbaar veld toch een levendige bekerwedstrijd met een sensationeel begin.

Bliksemstart
Al na een halve minuut direct vanaf de aftrap nam HSSC’61 reeds de leiding. Remon van Soest werd op rechts op snelheid prima gelanceerd en schoot meteen al fraai diagonaal in de benedenhoek raak: 0-1.

Het antwoord van Herovina kwam echter snel. Coen de Ridder zorgde al in de zevende minuut met een mooi hoog schot voor de 1-1 gelijkmaker. De handige Marthijn Hobo schoot vanaf rechts rakelings voorlangs het Heicopse doel. Halfweg de eerste helft werd HSSC’61 evenwel duidelijk de gevaarlijkste ploeg. Herovina-routinier Wilco de Leeuw moest uit zijn doel komend redden voordat Niels den Braven zou scoren. Lennart de Groot had vanaf rechts moeten voorzetten maar schoot zelf in het zijnet.

Vloeiende combinatie
Uit een vloeiende combinatie nam HSSC’61 in de 26e minuut toch een verdiende 1-2 voorsprong. Niels den Braven lanceerde Remon van Soest en uit diens breedtepass rondde Qwyn van Vuren de mooie aanval goed af: 1-2. Snel nadien kreeg Niels den Braven na een voorzet van wederom Owyn van Vuren twee kansen, doch Herovina redde de zaak op de eigen doellijn. Via Frank Clements en Marthijn Hobo lanceerde Herovina prompt een goede tegenstoot, maar vanaf links stuitte Coen de Ridder op keeper Regilio van Renswouw.

Aan de overzijde had Herovina erg veel moeite om de rappe Remon van Soest te bedwingen. Rick de Joode had daarvoor eenmaal een stevige ingreep nodig. Herovina-back Tim Stuijvenberg kreeg na twee overtredingen kort achtereen een gele kaart en werd direct na de thee dan ook gewisseld. Wel maakte Kevin Steenbruggen met een knal en een kopbal het de HSSC’61-defensie nog eens erg lastig.

Het laatste offensieve wapenfeit in de aantrekkelijke eerste helft was overigens voor de bezoekers, maar Niels den Braven mikte na een gave voorzet van weer Remon van Soest te hoog.

Tweede helft
Met twee jonge verse krachten (Tristan van der Hoef en Niels Bambacht) probeerde Herovina in de tweede helft het tij te keren. Bij HSSC’61 kwam Jordi de Leeuw de plaats in de verdediging van Menno de Keijzer overnemen. Een kwartier na de thee kreeg HSSC’61 weer op aangeven van Remon van Soest de eerste kans in de tweede helft, doch Owyn van Vuren schoot hoog over. Even later schoot Owyn van Vuren vanaf links net voorlangs.

Allengs werd een feller Herovina echter sterker. Kees de Nijs had een overtreding nodig om Coen de Ridder te stuiten en hij verraste even later bij een voorzet van Herovina-invaller Wilfred van Maaren ook bijna zijn eigen doelman. Halfweg de tweede helft werd het op curieuze wijze echter plots 1-3. Na een vrije trap voor Herovina belandde de bal ineens bij Remon van Soest die vanaf rechts simpel 1-3 in een leeg doel kon mikken. De bekerpartij leek door dit cadeaudoelpunt beslist, maar daar dacht Herovina heel anders over.

Eindsprint
De eindsprint van Herovina was heel sterk. In de 75e minuut schoot Coen de Ridder uit een verre vrije trap laag de aansluitingstreffer binnen: 2-3. HSSC’61 wankelde en amper één minuut later was het met 3-3 al gelijk. Een kopbal van Kevin Steenbruggen belandde eerst nog tegen een HSSC’61-speler, maar de tweede poging van de Herovina-captain was met een daverende hoge knal wel heel knap raak: 3-3.

Na die gelijkmaker van Kevin Steenbruggen rook Herovina de winst en die zege kwam er ook in de 84e minuut. Mark Muller schoot toen de bal van flinke afstand schitterend via de onderkant van de lat in het doel: 4-3.

Scheidsrechter Arno van Dalen uit Brakel moest tijdens de spannende slotfase nog twee spelers een gele kaart geven maar gescoord werd er niet meer. De laatste mogelijkheid voor HSSC’61 via invaller Floris Klijn ging in de 93e minuut naast het doel.

Dus bekert Herovina via 4-3 winst verder. Voor de club uit Herwijnen een mooie rehabilitatie na enkele zwakke competitieresultaten en een goede opsteker voor het bezoek aan titelfavoriet IFC in Hendrik Ido Ambacht komende zaterdag.

HSSC’61 zette de opmerkelijke competitielijn verder dat tegenover louter thuiszeges ook alleen maar nederlagen in uitmatches staan. Hopelijk weet HSSC’61 komende zaterdag in Utrecht tegen Hercules die traditie te doorbreken.

Anton van der Giessen

Herovina-HSSC'61 (Foto 002)