Buitengewoon Paasweekend voor Unitas: ook Hercules wordt gevloerd

GORINCHEM • Zondagderdedivisionist Unitas kan terugkijken op een uitstekend Paasweekend. De formatie van Hans de Jong liet de zaterdagse uitzege op Groene Ster maandag volgen door een thuisoverwinning op Hercules.

In beginsel is het zo dat het ambitieuze Hercules het team is dat de betere spelers in de selectie heeft. Maar om te winnen heb je ook nog een goed collectief nodig. In dit aspect is Unitas weer de betere.

Een interessant beginpunt dus. Unitas liet tegen Groene Ster al zien wat ze met hun collectief kunnen bewerkstelligen.

Binnenkant paal
De wedstrijd begon gelijkopgaand. Tyrone Fonville van Hercules schoot in de 12e minuut voorlangs en Daniël Alexander kopte in de 18e minuut tegen de keeper aan. Vanaf dat moment kreeg Hercules iets meer de overhand, wat resulteerde in een goal die werd afgekeurd wegens buitenspel in de 29e minuut.

In de 38e minuut werd een overtreding gemaakt door Yoni Tilahun op de rand van het 16-metergebied. De toegekende directe vrije trap ging net over het doel.

Unitas had in de 45e minuut het geluk aan haar zijde toen een lob van Hercules tegen de binnenkant van de paal belandde en het veld weer in stoot: 0-0 bij rust.

Goed keeperswerk
Na rust meteen de eerste wissel aan Gorinchemse zijde: Daan Goes eruit en Davy Overes erin. In de 48e minuut schoot Fonville over het Unitasdoel. In de 56e minuut schoot Omar Boulamhayan verrassend op de lat.

In de 63e minuut scoorde Daniël Alexander de 1-0, nadat de bal door de verdediging van Hercules slecht werd weggewerkt en hij met het hoofd kon afwerken.

Wat er daarna gebeurde werkte niet in het voordeel van de bezoekers. Er werd eerst driemaal en verderop nog twee keer gewisseld in het elftal van Hercules, wat het voetbal niet ten goede kwam. Er werd gekozen voor veel lange ballen en ongecontroleerde voorzetten. Feitelijk kon Unitas, ook door goed keeperswerk van Ronald Vlot, prima standhouden met deze speelwijze. Ook Unitas kreeg te maken met vermoeide spelers met onder meer krampverschijnselen en ander pijntjes. Logisch na twee wedstrijden in drie dagen.

Ontregelen
Daan Ruwaard en Robert Mutzers gingen eerst. Zij werden vervangen door Emre Gurcuoglu en Euphrates Billy (speler van JO19) . Even later moest ook Medhanie Habtemariam de strijd opgeven. Hij werd vervangen door Loïc Prooijen, ook een JO19-talent. Deze jeugdspelers bewijzen dat hard werken in de jeugd uiteindelijk wordt beloond met speeltijd in zondag1.

Op het laatst werd het er niet fraaier op. Hercules probeerde van alles en Unitas ontregelde het spel van Hercules, zodat de laatste minuut steeds dichterbij kwam. Toen die voorbij was floot scheidsrechter Kraak uit Piershil en was de wedstrijd afgelopen. De tweede drie punten van dit weekend konden worden bijgeschreven.

Zondag gaat Unitas op bezoek bij ADO20 in Heemskerk.

(verslag: GVV Unitas)