Unitas blijft bij Hollandia op 1-1 steken

HOORN • Zondagderdedivisionist Unitas moest op Hemelvaartsdag in Hoorn tegen Hollandia genoegen nemen met een 1-1 gelijkspel.

Deze wedstrijd was voor de gastheren cruciaal, want Hollandia vecht nog tegen het degradatiespook. Zij kunnen dit doen op een ‘gewoon’ grasveld en dat is meestal in hun voordeel. Tijdens de wedstrijd was dat eerst niet te zien, want als Unitas balbezit had konden zij het de tegenstander aardig lastig maken met hun positiespel.

Hollandia had het daar in de eerste helft knap lastig mee. Veel kansen leverde dat overigens niet op.

De eerste mogelijkheid was zelfs voor Hollandia met een schot in de 2e minuut dat zomaar doel had kunnen treffen, maar daar stak doelman Ruud Verberk een stokje voor. In de 10e minuut kreeg Robert Mutzers een kopkans uit een voorzet ven Everon Pisas, maar deze trof geen doel. In de 21e minuut slingerde Everon Pisas een vrije trap voor het doel op het hoofd van Omar Boulamhayan. Zijn kopbal werd geblokt, maar de rebound werd attent binnen gewerkt door Esey Kiflom en dat betekende de, op dat moment verdiende, 0-1.

Verder gebeurde er niet veel meer in de eerste helft, omdat Unitas de controle had en het balletje lekker rond liet gaan.

Fysieker
In de tweede helft had Hollandia een paar wissels toegepast en gooiden zij meer fysiek in de strijd en kon Unitas het positiespel niet meer spelen en moesten zij de strijd aangaan. Dat viel in het begin niet mee.

In de 47e minuut verdween een poging naast, in de 52e minuut redde Ruud Verberk en in de 53e minuut stond het ineens 1-1 toen Sonny Pronk de bal pardoes op zijn voet kreeg en tot ieders verbazing stuiterde hij zo het doel in. Dezelfde speler schoot in de 84e minuut van 20 meter ook nog op de lat.

Toch had Robert Mutzers voor Unitas de boel op slot kunnen gooien toen hij in de 88e en in de 91e minuut een doelpunt op zijn schoen had, maar de spits had geen geluk en bleef het dus 1-1.

Unitas moet nu nog twee wedstrijden spelen en kan bij winst spreken van een prima debuutjaar in de derde divisie. Zondag krijgt Unitas DEM op bezoek. Aftrap 14.00 uur.