met video’s

Almkerk, GJS en VVAC eerste drie kwartfinalisten Proxsys Cup, titelverdediger SVW ligt eruit

Wedstrijdverslagen Fotoseries Proxsys Cup 2.681 keer gelezen

GORINCHEM • Almkerk, GJS en VVAC zijn de eerste drie clubs die zich dinsdagavond hebben geplaatst voor de kwartfinales van het zaalvoetbaltoernooi om de Proxsys Cup. GJS en VVAC spelen hierin tegen elkaar. De overige vijf kwartfinalisten worden woensdagavond bekend. Sleeuwijk en Asperen zijn op dit moment de twee beste nummer twee.

De 3-2 zege van Almkerk op LRC Leerdam betekende de eliminatie van titelverdediger SVW. De streepjes sneuvelden in groep A, al meteen na de loting omgedoopt tot poule des doods.

Bekijk ook: www.regio-voetbal.nl/nieuws/nieuws/330473/speelschema-zaalvoetbaltoernooi-om-proxsys-cup

Almkerk – LRC (3-2)
Almkerk moest winnen of met minimaal 2-2 gelijkspelen om als poulewinnaar door te gaan, bij winst van LRC zou SVW doorgaan.

Binnen de kortste keren was het 2-0 voor Almkerk. De doelpunten werden gemaakt door Steven Molenschot en Remco den Besten. LRC had in de eerste helft wel het betere van het spel, maar wist niet door de Almkerkse verdediging heen te komen.

In de tweede helft lukte het de Leerdammers wel. Rick van Loo bediende na een panna aan de rechterkant Fabian van Horssen en enkele tellen later stond het ook 2-2. Furkan Cetin schoot raak uit een vrije trap.

LRC bleef drukken en ging met een veldspeler extra in de laatste paar minuten vol voor de winst. Met nog enkele seconden op de klok was het Almkerk dat hiervan profiteerde. Remco den Besten kon de bal in het lege doel tikken en zo zien we Almkerk terug als winnaar van poule A. LRC is volgend jaar niet automatisch verzekerd van deelname.

Almkerk: Remco den Besten (2), Steven Molenschot
LRC: Fabian van Horssen, Furkan Cetin

GJS – Asperen (1-0)
GJS en Asperen streden in een rechtstreeks onderling duel om de poulewinst. Al snel was het GJS dat de leiding nam. Aanvoerder Sjors Hendriks kon binnenschieten en zette zijn ploeg op een 1-0 voorsprong. De ploegen waren in de eerste helft aan elkaar gewaagd en creëerden daardoor niet veel grote kansen.

De wedstrijd ging ook na de rust door op dezelfde manier. Beide ploegen gaven elkaar amper ruimte. GJS kwam er wel een paar keer doorheen, maar Asperen-keeper Dennis Rooijackers stond zijn mannetje. Asperen probeerde het ook, maar GJS-doelman Raymon de Haan hield voor zijn ploeg de nul. Hierdoor zien we GJS sowieso terug als poulewinnaar, Asperen moet de wachtkamer in of ze door kunnen als één van de beste nummers twee.

GJS: Sjors Hendriks
Asperen: -

SV Meerkerk – Heukelum (5-0)
Heukelum nam het initiatief in de eerste helft, maar het was Meerkerk-aanvoerder Floren Streefkerk die zijn ploeg op voorsprong schoot. Heukelum had vooral de bal, maar kwam in de eerste helft niet tot hele grote kansen. Ruststand 1-0.

Na de rust bleef Heukelum de bovenliggende partij in het begin, maar was Meerkerk uiterst effectief. Binnen een mum van tijd stond het 3-0 door goals van Leon de Leeuw en Bart de Bruijn. Heukelum zette nog alles op alles, ging met een veldspeler extra spelen, maar het mocht niet baten. Doordat er geen keeper meer op doel stond, kon Meerkerk nog tweemaal het net vinden. Luuk van der Leun en andermaal Floren Streefkerk vanaf zijn eigen achterlijn bepaalden de einduitslag op 5-0 in het voordeel van Meerkerk. Hierdoor moet Heukelum afwachten of het volgend jaar kan deelnemen.

Doelpuntenmakers
SV Meerkerk: Floren Streefkerk (2), Leon de Leeuw, Bart de Bruijn, Luuk van der Leun
Heukelum: -

VVAC – SVS’65 (2-2)
Het was Spijk dat goed uit de startblokken schoot. Fitim Meha kwam vanaf links naar binnen en schoot de bal achter VVAC-doelman Matthijs de Hoop; 0-1. De mannen uit Ottoland moesten dus komen en kwamen halverwege de eerste helft op gelijke hoogte, Christiaan Leeuwis kon binnen schieten. Dit was tevens de ruststand.

Met nog zes minuten op de klok kwam VVAC op voorsprong. Lennart Houweling schoot de 2-1 binnen voor zijn ploeg. Maar binnen enkele tellen stonden de ploegen alweer op gelijke hoogte door een eigen goal; 2-2. Daar bleef het bij, mede daar de ploeg uit Spijk zich met hand en tand verzette.

VVAC zien we terug als poulewinnaar in de kwartfinale, SVS’65 is er volgend jaar weer bij.

VVAC: Christiaan Leeuwis, Lennart Houweling
SVS’65: Fitim Meha, e.d.

Sleeuwijk – HSSC’61 (4-1)
Sleeuwijk kwam goed uit de startblokken en startte met veel balbezit. Ze kregen ook hier en daar wat kansen, maar na een minuut of zeven konden ze ook echt juichen. Josbert Wemmenhove schoot zijn ploeg op voorsprong; 1-0. Kort voor de rust vergrootte Sleeuwijk de voorsprong via Akram Mahamed, waardoor de ruststand 2-0 in het voordeel van de, op papier, thuisploeg was.

Binnen de kortste keren na de rust verdubbelde Sleeuwijk de voorsprong naar 4-0. Jeffrey Molhoek en Josbert Wemmenhove brachten hun totaal dit toernooi op twee. HSSC’61 zette halverwege de tweede helft ook een score op het bord. Remon van Soest schoot binnen achter Sleeuwijk-keeper Stefan Lankhaar. Beide ploegen wisten de laatste tien minuten niet meer te scoren, waardoor Sleeuwijk voorlopig de beste nummer 2 is. HSSC’61 zal volgend jaar om deelname moeten loten.

Sleeuwijk: Josbert Wemmenhove (2), Akram Mahamed, Jeffrey Molhoek
HSSC’61: Remon van Soest

(meer foto’s volgen)

• Almkerk - LRC (3-2).
• Almkerk - LRC Leerdam (3-2).
• GJS - Asperen (1-0).
• SV Meerkerk - Heukelum (5-0).
• VVAC - SVS'65 (2-2).