met videosamenvatting

Heukelum verslaat Streefkerk en gaat de nacompetitie in

HEUKELUM • Heukelum heeft directe degradatie uit de tweede klasse weten af te wenden. De ploeg van Jerome Ceton versloeg Streefkerk in eigen huis met 2-1, al had men ook bij een nederlaag niet afgedeeld naar de derde klasse. Concurrenten Schelluinen en Wieldrecht gingen immers beiden onderuit.

“Maar toch maakt deze overwinning voor het gevoel heel veel uit”, vond Heukelum-trainer Jerome Ceton na afloop. “Door vandaag te winnen ga je met een heel ander gevoel de nacompetitie in, dit geeft een stuk meer vertrouwen. Wieldrecht verliest van Roda Boys, wat de sportieve plicht heeft gedaan. Wij kregen het vandaag echter ook niet cadeau. In de beginfase hadden wij het namelijk heel moeilijk en moest Streefkerk eigenlijk op voorsprong komen.

Sterk begin Streefkerk
De analyse van Ceton klopte als een bus. Na drie minuten had Streefkerk namelijk al twee honderd procent kansen gehad om de leiding te nemen. Eerste kopte Twan Slob uit een corner in het zijnet en een minuut later schoot Joël Baas uit een volgende hoekschop tegen de paal. Heukelum doorstond de Streefkerkse storm echter en na een klein half uur nam de thuisploeg zelfs de leiding. Ricardo Papilaja mocht aanleggen voor een vrije trap en trakteerde het aanwezige publiek op een specialitait van het huis door raak te schieten. Hierna hielden de ploegen elkaar tot de rust in evenwicht.

Na de pauze was Benjamin Meijdam al snel dicht bij de 2-0, maar zijn poging werd gepareerd door Streefkerk-keeper Jurian Vet. Streefkerk ging vervolgens meer aandringen, zeker nadat Heukelum-verdediger Jeffrey van der Heijden na ruim een uur mocht vertrekken met zijn tweede gele kaart. Streefkerk was dicht bij de gelijkmaker via Janco Noorland en Jelle van der Wal, maar de goal viel aan de andere kant. Benjamin Meijdam schoot knap de 2-0 binnen, nadat hij met een schijnbeweging de Streefkerske defensie te kijk had gezet.

Dit deed Meijdam na 78 minuten spelen. Drie minuten later kopte Christiaan de Jong nog wel de 2-1 binnen, maar verder kwamen de bezoekers niet. Ook zij maakten het duel overigens met tien man af, nadat Jaro Lieuwen eveneens twee keer geel had ontvangen. Met dit resultaat is Streefkerk uitgespeeld en mag Heukelum zich op gaan maken om lijfsbehoud veilig te gaan stellen via de nacompetitie.

Vertrouwen
Ceton: “Mede door vandaag zien we de play-offs met vertrouwen tegemoet. Voor de winterstop hebben we maar acht punten gehaald en toen werden we door veel mensen al afgeschreven. Ik heb altijd gezegd dat directe degradatie niet nodig was, maar dat de nacompetitie om lijfsbehoud het hoogst haalbare zou zijn. De eerste helft van de competitie hebben we een aantal ruime nederlagen geleden, in de tweede helft zijn we wat onverzettelijker geworden. Dat heeft ons twintig punten opgeleverd en dat is voldoende om nog even door te mogen.”

Gertjan den Ouden

Redactiecoördinator Het Kontakt-Vijfheerenlanden en webmaster Regio-Voetbal

Heukelum - Streefkerk ( 2-1)