Jeroen de Bruin/ DBRN Fotografie

Het valt allemaal precies goed bij LRC

LEERDAM – LRC kent een voortreffelijke start van het seizoen. Na een bijzonder matige voorbereiding staan er na drie wedstrijden negen punten achter de Leerdammers op de ranglijst.

Tegen de kersverse fusieclub Montfoort S.V.'19 wonnen de Leerdammers met 2-0, maar net als een week eerder tegen Sliedrecht had het ook zomaar anders kunnen aflopen. LRC speelde een matige eerste helft, waarin de gasten een stuk beter voor de dag kwamen. De beste kansen waren echter wél voor de thuisploeg. Ferry Meijdam schoot al vroeg voorlangs en kort voor rust knalde Maikel van de Water op de lat. Montfoort mikte twee keer net naast het doel van Mark van Ingen. Het enige schot tussen de palen was een eenvoudige prooi voor de doelman.

In de kruising
Na rust deed LRC het een stuk beter. Al snel werd voor een tweede keer de lat geraakt, ditmaal door Arwin van Soest die een panklare voorzet van Meijdam met zijn hoofd net te hoog mikte. Niet veel later had Van Soest zijn doelpunt toch te pakken. Uit een vrije trap van twintig meter schoot hij de bal prachtig in de kruising. "Ja, die was lekker. Ik was er heel blij mee", zei Van Soest na afloop. "Voor rust was het bij ons heel matig. Na rust ging het beter lopen, zeker na de 1-0. We kunnen zeker nog beter, maar de goals vielen voor ons nu op het juiste moment."

Na die openingstreffer voerde Montfoort de druk op en kon doelman Van Ingen zich net als in Sliedrecht weer onderscheiden. Halverwege de tweede helft lag hij al op de grond toen hij een bal nog met zijn voet wist te keren. Ook uit de daaropvolgende hoekschop had Van Ingen een prachtige redding in huis om zijn doel schoon te houden.

"Het ging weer lekker", zei Van Ingen met gevoel voor understatement. "Natuurlijk is het fijn dat je zo begint. De eerste wedstrijd was ik er nog niet bij, maar nu heb ik me kunnen laten zien. Dan is het heel lekker dat je twee keer wint. En vandaag houden we ook nog de nul. Ideaal."

Net na die twee grote kansen voor Montfoort was het juist LRC dat scoorde. Het voorbereidende werk kwam van Angelo Puriel, na een uur ingevallen voor de niet helemaal frisse spits Serdar Akkanat. Hij legde de bal panklaar voor Maikel van de Water, die van net buiten de zestien hard raak schoot: 2-0. LRC kwam daarna nog even onder druk, maar echt in gevaar kwam de winst niet meer.

En dus kon trainer Rob Hilbers tevreden zijn. "In het begin hadden we problemen met hun manier van spelen. We kwamen een mannetje op het middenveld tekort. Dat herstelden we al in de eerste helft, maar in de rust kun je het dan nog wat beter neerzetten. Na rust hebben we het een stuk beter gedaan. Makkelijk hadden we het niet, want we hebben nog moeite met verzorgd voetballen. Maar we hebben wel als team gespeeld en dan kun je ver komen."