• Almkerk - Nivo Sparta (3-2).
• Almkerk - Nivo Sparta (3-2). Foto: Jan Noorlandt
foto-update

Opluchting bij Almkerk na geforceerde 3-2 tegen tobbend Nivo Sparta

ALMKERK • Almkerk en Nivo Sparta waren aan elkaar gewaagd zaterdag. De winst was voor Almkerk, dat met de geforceerde 3-2 aan het langste eind trok.

Gezien de vreugde na afloop heerste er bij Almkerk de nodige opluchting na de 3-2 tegen Nivo Sparta. De wedstrijd kende een wisselende scoreverloop met de vroege 1-0 van Almkerk, de snelle 1-1 en de 1-2 van Nivo Sparta en de 2-2 van Almkerk, dat na de rust nog de 3-2 forceerde om de belangrijke punten binnen te halen.

In mineur
Het worstelende Nivo Sparta bleef ontdaan achter op het slagveld en het gezicht van trainer Theo de Boon stond in de mineur en op verslagenheid. Het was een enorme domper.

"Zeker, dit is enorm teleurstellend", appelleerde de trainer van Nivo Sparta aan de makkelijk weggegeven goals. "Ze gaan er veel te makkelijk in bij ons. We stonden met 1-2 voor en dan vliegt de 2-2 er weer in uit een hoekschop. Het was wel een lastige wedstrijd door de wind, maar we geven de goals veel te makkelijk weg. Echt bizar", treurde de trainer na.

"We zitten in de hoek waar de klappen vallen en daar moeten we uit. Het verschil tussen de tweede en eerste klasse is groot en we kunnen ons wel blijven verschuilen achter de spelers die we missen, maar dat is op dit moment een feit en we moeten roeien met de riemen, die we hebben."

Opluchting
Bij collega Ad van Seeters stond de blijk op lichte euforie en opluchting. "Dit was wel nodig", kon de trainer van Almkerk weer eens een keer de complimenten uitdelen met de belangrijke driepunter, waarmee Almkerk aansloot bij de middenmoot. "We kwamen uitstekend op 1-0, maar vervolgens lieten we na door te drukken en zakten we in en brachten we onszelf in de problemen. We stonden in no-time met 1-2 achter. We kwamen nog wel goed terug naar de 2-2 en we hebben het goed gedaan de tweede helft met de 3-2", kon Van Seeters tevreden zijn met de getoonde werklust.

"We wisten dat we moesten winnen en dat hebben we goed opgepakt. Dit geeft een goed gevoel."

Getergd
Het getergde Almkerk had een bliksemstart met de vroege 1-0 van Bart Dirven, die succesvol uithaalde, nadat de verdediging van Nivo Sparta na liet om in te grijpen.

De gasten uit Zaltbommel lieten het er echter niet bij zitten. Op het kwartier had Nivo Sparta de 1-1 al weer te pakken. Dennis van Meurs kopte bij de tweede paal de bal al richting de doellijn en Frenkie Schaap gaf de treffer het laatste zetje. Een klein kwartier later had Nivo Sparta ook de verdiende 1-2 te pakken na een actie en teruglegger van Mo Nikbakht. Opnieuw Schaap rondde beheerst af.

Almkerk knokte zich echter over de tegenslag heen. Een kopbal van Bart Dirven werd nog van de lijn gehaald door Merlijn Bax, maar uit de hoekschop kopte Jonathan van Eerd de 2-2 wel binnen.

Forceren
Na de rust werd het spannend welke partij de beslissing kon forceren. Almkerk meldde zich meteen met de ingevallen Steven Molenschot, maar de bal rolde nog voorlangs. Even later had Molenschot wel succes met een gave voorzet en schoot Bart Dirven de 3-2 tegen het net.

Nivo Sparta probeerde de nederlaag nog wel af te wenden met veel druk naar voren. Ook bracht trainer Theo de Boon nog twee verse krachten in met Bart Goesten en Daan Schreuders. De gasten uit Zaltbommel misten echter de echte overtuiging om het tij nog te keren. Een vrije kans werd niet benut en ook het een paar keer misgrijpen van keeper Maikel Korebrits werd niet uitgespeeld.

Met hangen en wurgen knokten de Almkerkers, waar Bart Dirven nog verzaakte de wedstrijd in het slot te schieten, zich naar het einde. De thuisclub liet de geforceerde winst niet meer glippen.

Nico van Es

• Almkerk - Nivo Sparta (3-2).