• Papendrecht - Sliedrecht (1-3).
• Papendrecht - Sliedrecht (1-3). Foto: Peter Verheijen

Papendrecht kan niet stunten in derby tegen buurman Sliedrecht

PAPENDRECHT • De na zeventien jaar in ere herstelde streekderby tussen Papendrecht en Sliedrecht leverde de gasten een 1-3 overwinning op. Een uitslag waar niet veel op af te dingen viel.

Thuis verliezen van een ploeg als Sliedrecht is geen schande, zeker niet voor een net gepromoveerde club als Papendrecht. "Als iedereen 'top' is, dan kun je het zo'n sterke opponent moeilijk maken. Maar die echte vorm ontbrak. En dan ligt verlies op de loer."

Stormachtig
Papendrecht begon sterk aan het duel met de 'buren' en wist alleen al in de stormachtige openingsminuten vijf hoekschoppen te forceren. Bovendien kreeg de overijverige Justin Bravenboer in die fase een mooie scoringskans. Sliedrecht-doelman Mathijs Donatz liet zich echter niet verrassen.

De thuisclub moest vervolgens lijdzaam toezien hoe Sliedrecht het initiatief overnam en in de 25e minuut op een 0-1 voorsprong kwam door een schot van Dennis Verhoef, die uit een onoverzichtelijke situatie de bal naast Papendrecht-goalie Roy Rijntjes in de korte hoek schoof.

Node gemist
De thuisclub slaagde er niet in om op een constructieve wijze iets terug te doen. Op het middenveld ontbrak het de Sturrus-elf aan een balvaste vormgever en voorin miste men node zijn 'straaljager' en topscorer Jay Luciano, die vanwege feestelijkheden op Curacao verbleef. Het gebrek aan creativiteit zorgde ervoor dat de spitsen Justin Beemsterboer en Djerrel Saffignani het moesten doen met louter lange ballen en betrekkelijk gemakkelijker werden uitgeschakeld door de solide Sliedrechtse defensie.

Zeldzame fout
De uitzichtloze situatie had voor Johan Sturrus eigenlijk al vóór rust een reden kunnen zijn om de balvaste vormgever George Tomas de Brito in te brengen. De coach wachtte evenwel tot de rust voordat hij de routinier op het gemankeerde middenveld stationeerde. De ingreep sorteerde effect, al moest Papendrecht in 48e minuut eerst nog de 0-2 slikken; een goal van invaller Quincy Bartens, die dankbaar gebruik maakte van een zeldzame fout van centrale verdediger Nick Kamerling.

Tien minuten later slaagde Papendrecht er in om de aansluitingstreffer aan te tekenen, een tamelijk curieuze treffer van George de Brito. De middenvelder wilde vanaf rechts een voorzet geven, maar zag de bal via de onderkant van de lat in het doel belanden: 1-2 in de 58e minuut.

Deze 'lucky' was precies wat Papendrecht nodig had. De hard werkende Sturrus-elf pompte er nog wat extra energie in de jacht op de gelijkmaker. Die aanvalsdrang gaf Sliedrecht de ruimte om vanuit de counter toe te slaan. Nauwelijks vier minuten na de 1-2 was het zover: Dennis Verhoef knikte tegendraads de 1-3 eindstand binnen.

Mouwen opgestroopt
Het pleitte voor Papendrecht dat het na deze nieuwe mokerslag niet wenste te capituleren. De mouwen werden opnieuw opgestroopt. Echter gaandeweg de slotfase werd ook duidelijk dat het collectief sterke Sliedrecht niet van plan was om de derby van nieuwe spanning te voorzien. De ploeg van trainer Dennis van der Steen speelde het duel rustig uit en toonde in zijn totaliteit aan dat het in de eerste klasse een rol van betekenis kan spelen in de strijd om de prijzen.

Papendrecht is logischerwijs zo ver nog niet. De middenmoot lijkt het hoogst haalbare.

Jan Timmer

Freelance-redacteur Het Kontakt Krimpenerwaard, Klaroen.nl en Regio-Voetbal

• Papendrecht - Sliedrecht (1-3).