• Woudrichem - Roda Boys (1-1). Foto: JAN NOORLANDT

Onverzettelijke Danny Schaap redt periodetitel voor Woudrichem tegen Roda Boys

WOUDRICHEM • Danny Schaap was zaterdag weer de man bij Woudrichem. De onverzettelijke Schaap redde met de 1-1 tegen Roda Boys de periodetitel voor Woudrichem.

Na afloop was het nog even wachten op de uitslag van Altena tegen VVGZ, voordat het feestje van het binnenhalen van de eerste periodetitel kon worden gevierd bij Woudrichem. Desondanks had Danny Schaap al een vrolijke lach op het gezicht. Terecht. Met een weergaloze actie in de tweede helft wendde de onverzettelijke Schaap niet alleen de nederlaag af tegen Roda Boys, maar redde uiteindelijk ook de eerste periodetitel voor Woudrichem en de koppositie in de tweede klasse.

"Het was een zware wedstrijd met allemaal honkende bonkend voetbal. Er stond natuurlijk wel spanning op bij ons. We kwamen na de rust met 0-1 achter en dan moeten wij. Ik schoof iets naar voren en maak een goeie actie. Ik dacht laat ik maar eens schieten en de 1-1 viel er gelukkig in. Dit puntje kan genoeg zijn", moest Woudrichem nog een halfuurtje wachten op de uitslag bij VVGZ tegen Altena. In Zwijndrecht bleef het bij 1-0 voor VVGZ en kon het feestje op doelsaldo losbarsten in de kantine.

"Dit is ook een mooie pleister op de wonde, dat we het vorig seizoen net niet hebben gehaald. We moeten nu ook niet boven onze stand gaan leven en denken dat we een eersteklasser kunnen zijn. Laat ons maar lekker bovenin rommelen in de tweede klasse", trok Schaap het geheel in het juiste perspectief.

Slordig
In de wedstrijd tegen Roda Boys presenteerde Woudrichem zich ook niet als een kampioensploeg. Het bleef allemaal slordig en het ging zonder overtuiging. Bij het in crisis verkerende Roda Boys liep het ook niet denderend. De gasten uit Aalst toonden wel vechtlust en kregen in de eerste minuten al de kans om de wedstrijd open te breken, maar Armand Selmani kopte van dichtbij nog over. Een vrije trap vloog ook nog net over de lat.

Beloning
Na de rust kreeg Roda Boys wel de beloning voor de vechtlust. Na vijf minuten haalde Nils Loef ongenadig uit en stond de verdiende 0-1 op het scorebord.

Eindelijk kon de spanning er af bij Woudrichem, dat naarstig op zoek ging naar de gelijkmaker. Tien minuten voor tijd keerde Woudrichem het tij. Danny Schaap wurmde zich langs enkele verdedigers en schoot de 1-1 binnen in de lange hoek. Het leverde nog een hectische slotfase op, maar beide partijen moesten het doen met de 1-1.

Op doelsaldo
"De kans is groot, dat je mij moet feliciteren", lachte trainer Piet Saaman opgelucht. "Het was vandaag erg rommelig. Misschien was het de spanning en we zaten niet in de wedstrijd. Ik ben wel blij met de 1-1 van Danny Schaap, die de bal met een geweldige actie nog even in de kruising schiet. Roda Boys hoort ook niet op de plaats waar ze nu staan. Dat heb je wel kunnen zien. Het is even afwachten. Dat wij de eerste periode pakken zou geweldig zijn", kon Saamen na de 1-0 uitslag bij VVGZ tegen Altena een half uurtje later met zijn equipe het feestje toch gaan vieren.

Opluchting
De 1-1 was voor trainer Frank Brands van Roda Boys ook een opluchting. "We schieten hier weinig mee op, maar de schoenen vlogen door de kleedkamer en de teleurstelling is groot. Dat tekent toch wel de spirit bij die gasten. We zijn geen geslagen honden."

Voor de ommekeer in de crisis was de 1-1 een oppepper. "Het belangrijkste is dat we bij elkaar blijven en laten zien dat we nog steeds een team zijn en er samen uit moeten komen. Voetballend kan het nog beter, dat weten we allemaal, maar er is geen ploeg die in de fase waarin wij zitten het beste voetbal laat zien. De crisis is nog niet bezworen. Uiteindelijk heb je maar een punt. Wat ik als trainer belangrijk vindt, dat we hier als een team gestaan hebben. Dat is voor mij het allerbelangrijkste."

Nico van Es

Woudrichem - Roda Boys