Tien man Kerkwijk pakken verdienstelijk punt tegen titelkandidaat

HERWIJNEN – Ondanks het feit dat Kerkwijk zaterdag tegen Herovina bijna een uur met tien man speelde, wist de ploeg van trainer Nabil Bouchlal alsnog een 2-2 gelijkspel uit het vuur te slepen.

Over dat resultaat was Bouchlal bijzonder goed te spreken: "Dit mag je zeker een goede prestatie van Kerkwijk noemen. Het was het maximaal haalbare en ik ben trots op de manier waarop we het punt hebben binnengesleept. Je bent nooit blij met een rode kaart, maar het geeft wel een inkijkje in hoe de rest van de groep het oppakt. Een dik compliment voor het team, ze hebben het geweldig gedaan."

Rode kaart
In Herwijnen was Kerkwijk op een 1-0 achterstand gekomen, toen Maikel Valkis de gelijkmaker aantekende. Nog in de eerste helft kwam de thuisploeg met tien man te staan, toen Corné van Hemert volgens de scheidsrechter een natrappende beweging maakte.

Bouchlal denkt er het zijne van: "Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet heel goed kon zien, maar ik begreep dat het ging om een natrappende beweging. Corné zei zelf dat het niet echt natrappen was, meer een halve reactie, maar de scheids vond het genoeg om rood voor te geven. Het werd gelijk een andere wedstrijd, dat was jammer. Tot dat moment lieten we zien dat we ons prima kunnen verkopen tegen een ploeg uit de top van onze klasse. Bij een 1-1 stand met tien man weet je dat het lastig wordt."

Strafschop
Door die rode kaart konden de aanvallende plannen van Kerkwijk de prullenbak in. "Ik zette het neer om de ruimtes klein te maken, compact te spelen. En tegelijkertijd toch proberen speldenprikken uit te delen. Daar had Herovina het heel moeilijk mee, ze kwamen bijna niet tot kansen. Uit een lullig moment viel toch de 1-2. Daarna zijn we toch wat aanvallender gaan spelen, om te kijken of we er nog iets uit konden halen."

Met succes, want Kerkwijk wist op gelijke hoogte te komen. Aart de Jong schoot een strafschop binnen, nadat Bart de Waal binnen het zestienmetergebied was gevloerd. Na bijna tien minuten reguliere speeltijd en maar liefst tien minuten blessuretijd - waarvan Bouchlal ook geen idee had waar scheidsrechter De Ruiter die vandaan had gehaald - kon Kerkwijk zich meer dan tevreden stellen met een punt.

De wedstrijd tegen Herovina was de eerste van een serie van drie zware wedstrijden voor Kerkwijk. Zaterdag volgt koploper Asperen. Die ploeg heeft nog niet verloren, maar Bouchlal ziet perspectief: "Vandaag hebben we laten zien dat we ons kunnen meten met de top van de vierde klasse. Van ons win je niet zomaar. En ik ben ervan overtuigd dat wij ook Asperen het vuur na aan de schenen kunnen leggen."