update met fotoreportage en videosamenvattingen

Finale Proxsys Cup wordt stadsderby: SVW tegen Unitas

GORINCHEM • De finale van het zaalvoetbaltoernooi om de Proxsys Cup wordt zaterdagavond 4 januari een heuse stadsderby: topfavoriet SVW tegen Unitas, de ploeg van Molenvliet die ontegenzeggelijk in het toernooi is gegroeid.  Dat bewees Unitas met de 6-2 zege op Sliedrecht, dat alom als een outsider voor de toernooizege werd gezien. SVW rekende met 4-1 af met Heukelum.

Halve finale | Heukelum – SVW 1-4
De pot begon gelijk vol passie en strijd. Na 5 minuten was de 0-1 daar, het was aanvoerder Mounir el Ouazizi die zijn tiende goal van het toernooi binnen schoot. SVW had de overhand tijdens de eerste 10 minuten en drukte dit ook uit in kansen. Heukelum kon dit niet uitdrukken in kansen, maar met nog vier minuten te gaan was daar dan toch de gelijkmaker. Het was Benjamin Meijdam die de 1-1 op het bord zette. Kort voor rust was Naser el Mousati dichtbij de 1-2, maar Mehmet Uysal liet weer zien dat hij aan een goed toernooi bezig is. Ruststand 1-1.

Na 5 minuten in de tweede helft was daar de 1-2. Mounir el Ouazizi was het eindpunt van een vlotte counter aan SVW-kant. Het potje bleef op de scherp van de snede. Aan Heukelum-kant was het weer Benjamin Meijdam die bijna trefzeker was, maar zijn schot werd geblokt.

Met nog 4 minuten te gaan kreeg Heukelum aanvoerder Lars van Honk een gele kaart en hier profiteerde SVW gelijk van. Weer was het Mounir el Ouazizi die trefzeker was voor zijn SVW, 1-3.

In de laatste minuut was het helemaal over en uit voor Heukelum. Mounir el Ouazizi profiteerde weer van een man-meer-situatie en gaf het laatste zetje. Hierdoor komt hij samen met ploeggenoot Hicham Farhou en Tim Saaman (Woudrichem) bovenaan de topscorerslijst met 13 goals.

Heukelum: Benjamin Meijdam
SVW: Mounir el Ouazizi (4x)

Halve finale | VV Sliedrecht – Unitas 2-6
Nadat lichtproblemen voor een verlate aftrap zorgden, kon de wedstrijd eindelijk beginnen. Kevin Cornet maakte na 8 minuten de openingsgoal. Met weer een harde droge knal met zijn linker was hij de eerste doelpuntenmaker van de wedstrijd. Enkele minuten later was daar de 0-2. Achraf Chentouf was trefzeker uit een directe vrije trap.

Maar Kevin Cornet bleek nog niet klaar in de eerste helft. Ook de 0-3 nam hij voor zijn rekening. Kort voor de rust was daar de ideale mogelijkheid voor Sliedrecht om er weer een wedstrijd van te maken. Dit gebeurde ook, Yassine Belghar benutte een penalty, 1-3.

Kort na rust was het Unitas dat gelijk weer scoorde. Sliedrecht moest drukken, maar Wesley Swets deed het in de omschakeling voor Unitas, 1-4.

Sliedrecht moest dus meerdere keren scoren en zo was het spelbeeld ook. Sliedrecht de bal, Unitas aan het loeren op die gevaarlijke counter. En halverwege de tweede helft was daar de 1-5. 'Jonkie' Daan Goes was trefzeker.

Aanvoerder Kevin Cornet bleek ook graniet in zijn rechter te hebben. Met nog vijf minuten te gaan vuurde hij kogelhard en zo was hij verantwoordelijk voor de 1-6. De 2-6 van Tim van Stek viel uiteindelijk nog wel, maar die was vooral voor de statistieken.

Sliedrecht: Yassine Belghar, Tim van Stek
Unitas: Kevin Cornet (3x), Achraf Chentouf, Wesley Swets, Daan Goes

• Heukelum - SVW (1-4).
• Sliedrecht - Unitas (2-6).