Dilettant - BZC
Dilettant - BZC Foto: JOHN WIJNTJES

Dilettant gelooft er weer in

KRIMPEN A/D LEK – Het trainingskamp in het Portugese Albufeira heeft Dilettant goed gedaan. De band is nog sterker geworden.

Trainer Djilmar Lawansuka merkt dat zijn spelersgroep gezamenlijk wil voorkomen dat de derdeklasser uit Krimpen aan de Lek verder in de problemen raakt. Zaterdagmiddag rekende Dilettant resoluut af met BZC/Zuiderpark: 4-0.

Het enige dat ontbreekt is het zelfvertrouwen bij de aanvallers. Ook al werd er vier keer gescoord; qua kansen had Dilettant de stand kunnen verdubbelen. Simpele intikkertjes bleven echter onbenut tot afgrijzen van technische staf en supporters. Daarom duurde het even voordat de 'veilige' derde treffer werd aangetekend. ,,Scoren blijft een probleem", stelde Lawansuka na afloop. ,,Afgelopen donderdag hebben we op de training extra tijd besteed aan het afronden op het doel. Toen vlogen de ballen er in. In een serieuze wedstrijd lijkt het wel of we steeds blokkeren voor de goal."

Remco Mulders is één van de spitsen, die niet weet waar dat aan ligt. ,,Ik raak de paal en de lat, maar de bal wil niet tegen de touwen. Tegen SSS had ik vorige week al drie keer moeten scoren."

Toch is Mulders een belangrijk aanspeelpunt en heeft hij oog voor combinaties. Hij stelde teamgenoot Jesper van den Adel in de 20ste minuut staat de 1-0 binnen te schuiven. Daarna nam Mulders zelf nummer twee voor zijn rekening door in de 26ste minuut een prima voorzet van Sven Schilders af te ronden: 2-0.

Een weelde voor een ploeg, die vaak door pech en onkunde punten misliep en daardoor onderin 3C bungelt. ,,Dat druk zetten werkte prima", vond de trainer. ,,Dilettant speelde gedreven. BZC/Zuiderpark wist er geen raad mee. We hadden de klus voor de pauze moeten klaren."

Dat gebeurde niet en dat zorgde toch voor enige nervositeit bij de rood-witten. Een tegendoelpunt had dat nare gevoel kunnen aanwakkeren, maar de bezoekers bakten er weinig van. Bovendien zag de prima leidende scheidsrechter Gijs Oudenaarden uit Barendrecht geen strafschop in de ongelukkige handsbal van Ezra van Dijk. Ook een zwieper in het strafschopgebied werd afgedaan met een hoekschop.

Counter
Dilettant beperkte zich in de tweede helft tot het verdedigen van de voorsprong en mikte op de counter. Met de snelle voorwaartsen is dat een ideaal systeem, maar de bevrijdende 3-0 bleef lange tijd achterwege. Remco Mulders (2x) en Robin Segers misten eenvoudige kansen en dat gold ook voor invaller Jimmy Koning. Dilettant had een strafschop nodig om de voorsprong uit te breiden. Marnix van den Adel was zijn zenuwen wel de baas: 3-0. De aanhang slaakte een zucht van verlichting. Op slag keerde de rust terug en kon doelman Ian Hendriks makkelijk de nul houden. In de 85ste minuut werd het nog 4-0 via Sven Schilders, die de vijandelijke defensie omzeilde en netjes afdrukte: 4-0. ,,Dit is goed voor ons zelfvertrouwen. Dilettant gelooft er weer in", stelde trainer Lawansuka vast.

Pieter van der Laan