Derby der lage landen tussen HSSC'61 en SC Everstein een spektakelstuk: 4-4

HEI- EN BOEICOP • De Derby der Lage Landen, zoals de ontmoeting tussen HSSC '61 en SC Everstein liefkozend wordt betiteld, had alle kenmerken die bij dit soort wedstrijden zouden moeten horen: spanning, strijd, passie, een onvoorspelbaar scoreverloop en veel doelpunten. Mede door een eindstand van 4-4 werd het een duel dat het verdiende om te worden ingelijst.

Het was voor SC Everstein een geweldige opsteker dat Simon van Zante doelman Niek de Vos al in de derde minuut verraste met een schot in de verste hoek: 0-1. Zijn ploeg verstopte zich niet, toonde veel initiatief en dook vaak op in het zestien metergebied van de thuisclub. Na bijna een kwartier leverde dat een beste kans op voor Robbie de Roos, maar hij koos de verkeerde hoek.

Kwestie van tijd
HSSC '61 zocht vaak naar de snelle Lucas van Dam. Die had in Wessel Bergshoeff een tegenstander die even rap was, maar toch enkele keren voorbij werd gelopen. In de zestiende minuut gaf de linkerspits een prima voorzet op broer Nicky. Diens inzet werd echter geblokt door keeper Ricardo de Keijzer. Vanaf dat moment werd de thuisclub sterker, en de gelijkmaker leek slechts een kwestie van tijd. Halverwege de eerste helft was het zo ver: een voorzet van rechts werd prima ingeschoten door Bas Scheenhart: 1-1.

Chaos
De druk van de oranjehemden bleef en de momenten van dreiging en gevaar namen toe. Op het halve uur zorgden een vrije trap voor chaos in de defensie van de gasten. De bal werd tot twee keer ingeschoten, kwam een keer terug van de paal en werd uiteindelijk door Scheenhart in de touwen geprikt: 2-1.

Tussen de bedrijven door dwong SC Everstein veel hoekschoppen af, maar die brachten de laatste linie van de thuisclub niet uit zijn evenwicht.

Overhand
In de pauze werd linksachter Jari Aantjes (enkelblessure) vervangen door Frank de Goeij. Het spel golfde nu op en neer en beurtelings hadden beide elftallen de overhand. Na een kwartier liet de goed voetballende Jort Binneveld vanaf rechts een hoge voorzet los waar doelman De Vos amper op reageerde. Zodoende kon De Roos de bal vogelvrij inkoppen: 2-2.

Kluts kwijt
Enkele minuten later mikte Nicky van Dam een vrije trap op Kees van den Berg, die de bal met een machtige volley tot doelpunt promoveerde: 3-2. Na een betrekkelijk lichte overtreding van Menno de Keijzer op Björn Stathi kende de scheidsrechter SC Everstein wel erg makkelijk een strafschop toe. Stathi maalde er niet om en tekende voor 3-3.

HSSC '61, dat de touwtjes eigenlijk stevig in handen had, was even de kluts kwijt. Strakke schoten uit de tweede lijn van Van Zante en Binneveld dwongen Niek de Vos tot geweldige reddingen. Tien minuten voor tijd raakte Erik Bergshoeff de bal na een vrije trap dermate ongelukkig dat hij zijn doelman het nakijken gaf: 4-3.

De thuisclub kon maar drie minuten genieten van die voorsprong. Toen werd een vrije trap van Van Zante door de nog maar net ingevallen Yently Lemmer voldoende van richting veranderd om een 4-4 eindstand op het scorebord te krijgen.

Gedicteerd
Coach Gerrit Molenaar (HSSC '61) kon slecht leven met het gelijkspel. "SC Everstein heeft een goede ploeg, maar ik vind die van mij beter. De gasten begonnen sterk maar nadat ze verzuimden een 0-2 voorsprong te nemen hebben wij de wedstrijd gedurende grote delen gedicteerd, zeker vóór rust. We hadden dan ook met een grotere voorsprong dan 2-1 aan de tweede helft moeten beginnen. Jari Aantjes moest worden gewisseld en de omzettingen hebben ons pijn gedaan. Hij is zó bepalend in onze manier van spelen dat niemand anders dat in kan vullen. Maar hoewel ik teleurgesteld ben was dit een wedstrijd waar de mensen voor naar het sportpark komen."

Varianten
Collega Remko Versteeg had twee ploegen gezien die er een echte wedstrijd van probeerden te maken. "Nadat SC Everstein had nagelaten op 0-2 te komen hadden we het wat lastig met de tactische varianten van de thuisclub. In de pauze hebben we dat kunnen corrigeren en ging het ons wat beter af. Ik kan prima leven met 4-4, maar baal ervan dat alle tegentreffers uit standaardsituaties zijn voortgekomen. Mede doordat we drie keer zijn teruggekomen van een achterstand is SC Everstein voor mij de morele winnaar."

• HSSC'61 - SC Everstein (4-4).