• Haastrecht - Stolwijk.
• Haastrecht - Stolwijk. Foto: Wijntjes Fotografie

Haastrecht krijgt Stolwijk na de rust op de knieën

HAASTRECHT • Onder politiebewaking (!) – twee agenten controleerden of het publiek buiten de toeganspoorten gehouden kon worden en dat de aanwezige begeleiders, reservespelers, persmensen en fotografen de 1,5 meter afstand in acht namen – begon het duel.

Stolwijk-trainer Robin van der Hulst had zijn huiswerk goed gedaan. Door de thuisclub in de beginfase op zijn eigen helft vast te zetten, voorkwam zijn elftal dat het sterke Haastrechtse middenveld de snelle aanvallers niet kon bereiken. Na een kwartier spelen ging het een keer mis. Björn van Leeuwen lanceerde de snelle Thijmen Raateland op rechts, Met een voorzet op maat bereikte de goalgetter Kelvin Poot, die de bal in een keer op zijn slof nam en de Stolkse doelman Tim de Pater kansloos liet.

Het telraam werd tevoorschijn gehaald, maar Haastrecht ondervond dat Stolwijk niet van zijn strijdplan afweek. Met wat meer geluk hadden de Stolwijkenaren zelfs de gelijkmaker gescoord.

Beleving
,,Onze opbouw had sneller gemoeten,” vertelde Haastrecht-trainer Marco Versloot na afloop. ,,Stolwijk deed het goed voor rust, maar ik was ervan overtuigd dat we zouden gaan winnen. Mijn spitsenduo Thijmen Raateland/Stephan Bakker wacht zijn kansen slim af. Ondanks het slechte weer en het ontbreken van publiek, vond ik dat de beleving van mijn ploeg in het veld goed was.”

Spartelen
In de tweede helft maakte Haastrecht het verschil. Niels Mulder verving de laconieke Marnix Dongelmans; Mark Koorevaar loste achterin de moegestreden Danny de Bruin af en Joep Wijnands kwam in het veld voor Kelvin Poot. Nadat de hinkende Stolker Stefan Visser naar de kant moest, sloeg Raateland toe. Hij onderschepte een breedtepass en versloeg De Pater met een keiharde schuiver in de uiterste hoek.

Stolwijk spartelde hevig en Haastrecht drukte door. Tim de Pater hield de gasten op de been. Hij stopte een inzet van de op dreef zijnde Raateland en keerde een strafschop van Björn van Leeuwen. Van der Hulst probeerde met een aanvallende wissel – Niels Boer kwam in de ploeg voor verdediger Marco Verkaik – het tij te keren. Hij kwam bedrogen uit. De organisatie achterin bij Stolwijk was even weg en Robert Dongelmans profiteerde direct doeltreffend.

Goede start
De Stolkers lieten hun koppies hangen. Haastrecht liet in de slotfase zijn aanvallende kwaliteiten zien zonder echter te scoren. ,,Met 7 punten uit drie duels kunnen we spreken van een goede seizoenstart,” vertelde een tevreden Versloot na afloop. ,,Met onze 4-4-2-opstelling hoop ik van elke tegenstander te winnen. Ik heb er de spelers voor.”

Arbiter Ruben Pollé – afkomstig uit Polsbroek en om de twee weken actief als clubscheidsrechter voor SPV’81 – floot een prima wedstrijd.

Wim Kroone

Freelance-redaceur Het Kontakt Krimpenerwaard en Regio-Voetbal