Herovina - SVS'65 (Foto 005)
Herovina - SVS'65 (Foto 005) Foto: Jeroen de Bruin/ DBRN Fotografie

Herovina verslaat SVS’65 simpel met 4-0

HERWIJNEN – Herovina had zaterdag in Herwijnen weinig moeite met streekgenoot SVS’65. Na een 2-0 ruststand werd het meteen na de thee al 3-0 en behaalde Herovina uiteindelijk een simpele 4-0 zege. Kevin Steenbruggen en Jesse van Vliet scoorden elk tweemaal.

Wie van de bijna 150 toeschouwers op een spannende streekderby had gehoopt, kwam zaterdag bedrogen uit. Zonder de geschorste Kenny Lagendijk en zonder de wegens blessures ontbrekende aanvallers Willem Looijen en Maikel van Schaften bleek SVS’65 te zwak. Zo kon Herovina zich dus eenvoudig herstellen van de nipte eerste nederlaag die een week eerder bij concurrent Peursum in Giessenburg werd geleden. Op de duidelijke winst van Herovina viel ook niks af te dingen.

Matige start
SVS’65 startte zaterdag matig. Vooral keeper Raymon Kaarsemaker moest de Spijkse ploeg tijdens de beginfase overeind houden. Dat deed hij al vroeg goed toen Marthijn Hobo bij de thuisclub linkerspits Frank Clements lanceerde. Na een gave pass van Jesse van Vliet werd een poging van Wilfred van Maaren nog net door de gasten geblokkeerd.

Duane Ruytink had een overtreding nodig om de talentrijke Wilfred van Maaren onreglementair te stuiten. Meer dan één doorbraak van Jerzy Timmermans stelde SVS’65 er niet tegenover. Mark Muller (Herovina) en Jerzy Timmermans (SVS’65) ontliepen al in de beginfase na hun pittige ingrepen nog een gele kaart maar die ‘schade’ zou de arbiter later dubbel en dwars inhalen.

Twee goals
Bijna halfweg de eerste helft leek het duel even wat meer in evenwicht, maar toen sloeg Herovina met twee mooie goals kort achtereen zijn slag. De thuisclub mocht in de 18e minuut bij een inworp onbestraft enige ruimte smokkelen en uit de afgemeten voorzet van Marthijn Hobo vanaf rechts schoot topscorer Kevin Steenbruggen vanaf ruim twintig meter hoog en beheerst raak: 1-0. De Spijkse protesten leverden alleen Fitim Meha een gele kaart en de Spijkse begeleiding een vermanende toespraak van de scheidsrechter op.

Al snel liep Herovina tot 2-0 uit. Na een strakke corner vanaf rechts van Coen de Ridder was Jesse van Vliet in de 22e minuut met een resolute kopbal keeper Kaarsemaker te snel af: 2-0.

De Spijkse pogingen op een tegengoal via Fitim Meha (hoog over) en Arnel Kocan (redding keeper Rik Verploegh) leverden de bezoekers niks op. Ook Stef Philip kopte net over. Aan de overzijde bood Wilfred van Maaren aan Frank Clements een mooie kans op een derde treffer voor Herovina, doch Clements mikte naast. Omdat ook een overtreding van Brian Bot jegens Wilfred van Maaren onbestraft bleef, werd de 2-0 score ook de pauzestand.

Numerieke minderheid
Met een daverende knal maakte Jesse van Vliet al anderhalve minuut na de thee vanaf rechts zijn tweede doelpunt van de mooie oktobermiddag. Uit een verre crosspass van Coen de Ridder was de afwerking van Jesse van Vliet werkelijk schitterend: 3-0. Even later trof Kevin Steenbruggen weer op aangeven van Coen de Ridder het zijnet.

En toen begon de erg matige Bredase arbiter Geoffrey Twiss in de echt niet zo unfaire streekderby met gele kaarten te strooien. In totaal deelde hij zaterdag liefst negen gele kaarten uit. Fitim Meha kreeg in de 62e minuut overigens terecht zijn tweede gele kaart en dus moest SVS’65 toen met tien man verder. Met een numerieke minderheid kreeg SVS’65 toch nog één kans, maar Levi Slob besloot de kansrijke situatie met een onzuivere pass op Jerzy Timmermans.

Formaliteit
De rest van de partij was eigenlijk een formaliteit. Na een slim hakje van Wilfred van Maaren schoot Kevin Steenbruggen voorlangs. Uit een pass van Kevin Steenbruggen kopte invaller Timo de Bruin goed in, doch weer redde keeper Kaarsemaker.

Tijdens de slotfase scoorde Herovina toch nog één keer voordat scheidsrechter Twiss met een erg tijdig slotsignaal net als voor rust één van zijn beste beslissingen van de middag nam. Met een prachtige knal vanaf rechts maakte captain Kevin Steenbruggen met 4-0 zijn tweede doelpunt van de wedstrijd. In drie competitieduels heeft hij nu al zeven doelpunten gemaakt. Dus blijft Herovina na de 4-0 winst goed bovenin de vierde klasse E meedoen. Voor SVS’65 lijkt dat er voorlopig zeker niet in te zitten.

Anton van der Giessen

Herovina - SVS'65 (Foto 004)
Herovina - SVS'65 (Foto 003)
Herovina - SVS'65 (Foto 001)