• Bergambacht - Haastrecht.
• Bergambacht - Haastrecht. Foto: Wijntjes Fotografie

Haastrecht ‘kraakt’ Bergambacht en pakt periodetitel

Koploper Haastrecht klopte concurrent Bergambacht in eigen huis met 1-4 en pakte de eerste periodetitel. De wedstrijd was via youtube live te volgen voor de gedwongen thuisblijvers.

De gasten hadden hun huiswerk goed gedaan. De snelle Bergambachtse aanvallers kregen weinig ruimte. De Haastrechtse verdediger Marnix Dongelmans volgde de rappe Twan Schmidt als een schaduw.

Haastrecht keek een kwartier de kat uit de boom en nam daarna het initiatief. De thuisclub werd amper gevaarlijk. ,,Na een half uur zaten we niet meer in de wedstrijd,” vertelde Bergambacht-trainer Jerry de Groot teleurgesteld. ,,We creëerden amper kansen. Bij winst waren wij periodekampioen, maar bij die status kwamen we zelfs niet in de buurt. Haastrecht strafte ons af op effectiviteit.”

Wereldgoal
In de slotfase van de eerste helft zette Mark Koorevaar zich net buiten het zestienmetergebied achter de bal. ,,Hij mikt de bal altijd tussen de palen,” merkte Haastrecht-trainer Marco Versloot verrukt op. ,,Mijn spelers weten hoe ze met zijn vrije trappen om moeten gaan. Dit keer was het Robert Dongelmans, die met zijn hoofd de bal iets van richting veranderde. Daarna maakte Thijmen Raateland een wereldgoal. Hij nam de bal na een dwarrelende voorzet van Stephan Bakker in een keer op zijn slof.”

In de tweede helft was Haastrecht heer en meester. De thuisclub oogde niet als een collectief. Slechts een keer kon Schmidt na een pijlsnelle counter uithalen, maar toen stond het al 0-4. De Groot had door diverse wissels geprobeerd het tij te keren, maar slaagde daar niet in.

Voor herhaling vatbaar
Op een acht meter hoge bouwsteiger van de Bergambachtse bouwer Bezemer zagen de filmers Peter Beltman en Jordy Potuyt, hoe hun clubgenoten tevergeefs op zoek gingen naar de aansluitingstreffer. ,,Onze bijdrage was bedoeld voor de supporters van beide ploegen, die vanwege de coronamaatregelen niet langs de lijn mochten staan,” aldus Potuyt. ,,Honderden mensen hebben de uitzending gevolgd. Dit initiatief is voor herhaling vatbaar.”

Wanhoopsoffensief
Nadat Stephan Bakker alleen voor de Bergambachtse sluitpost Stefan van der Waal de bal hoog over schoot, was Lars Harmsen na voorbereidend werk van Thijmen Raateland wel trefzeker. Bergambacht startte meteen een wanhoopsoffensief met verse krachten, maar gaf daarbij zoveel ruimte weg, dat Haastrecht de marge veel groter had kunnen maken. Alleen Harmsen schoot nog raak vanaf elf meter, nadat Van der Waal de vaak ongrijpbare Robert Dongelmans in het strafschopgebied onreglementair afstopte.

,,Bij de 1-4 van Bergambacht moest ik de ploeg toch even vertellen, dat ze rustig moesten blijven en de controle moesten houden,” merkt Versloot nog op. ,,Enige gemakzucht is mijn elftal niet vreemd. Onze volgende wedstrijd is uit tegen Moerkapelle, dat slechts startte maar zijn laatste vier wedstrijden won. Als we kampioen willen worden, moeten we ons succesvolle positiespel blijven spelen en vooral niet verslappen tegen op papier mindere tegenstanders.”

Wim Kroone

Freelance-redaceur Het Kontakt Krimpenerwaard en Regio-Voetbal