MET VIDEOSAMENVATTING

Eerste klap een daalder waard: zwaarbevochten zege Achilles Veen

VEEN • Achilles Veen had zaterdag een goede start. Met man en macht werd een zwaarbevochten 2-1 over de streep getrokken tegen Zwaluwen.

De spelers Achilles Veen kwamen kapot van het veld. Met man en macht was een 2-1 voorsprong over de streep getrokken. Spelmaker Niek Wilborts moest dan ook even op adem komen. “Het was echt knokken de tweede helft, maar de eerste drie punten zijn binnen”, stelde Wilborts opgelucht.

“Dus dat is een goede start van het seizoen. Zwaluwen bleef maar pompen en dat was lastig om tegen te spelen. We hebben ons helemaal leeg gespeeld. Die lui bleven er vol gas in gaan en dan is het vechten. We hebben het met zijn allen over de streep getrokken en dat geeft het beste resultaat.”

Veel beleving
De nieuwe trainer Dennis van Steen kon zich er bij aansluiten. “We toonden enorm veel beleving met een bijna nieuwe ploeg. We hebben de score omgedraaid naar 2-1. De tweede helft hebben we ook weinig meer weg gegeven. Er wordt altijd naar het verleden gekeken: wat had je en wat heb je nu. Deze jongens moeten nog op elkaar ingespeeld raken.”

“Dat heeft gewoon tijd nodig. We hadden maar één doel en dat was de eerste wedstrijd winnen. Dat is natuurlijk heel belangrijk bij de start van de competitie. Het maakt dan niet uit hoe je dat doet. Bij vlagen deden we het wel leuk, maar we zijn er nog lang niet. Maar goed, ze zeggen de eerste klap is een daalder waard en daar zijn we blij mee.”

Schoonheidsprijs
Het optreden van Achilles Veen verdiende zeker niet de schoonheidsprijs, maar de beleving en de inzet vergoedde alles. De thuisploeg begon wel onwennig met de bijna nieuwe ploeg. In de beginfase was het rommelig en slordig. Ook de verdediging moest er even inkomen. Al in de vierde minuut werd Glenn Kools aan de kant gezet door Ukbe Arslan, die prompt de 0-1 binnen schoot voor Zwaluwen.

Pas op het kwartier liet Jeroen Sterrenburg de eerste vuurkracht van Achilles Veen zien. Het schot ging rakelings over het Vlaardingse doel. Een minuut later was het wel 1-1 en was Achilles Veen terug in de wedstrijd. De thuisploeg appelleerde met succes voor hands bij Zwaluwen en de wat warrig fluitende scheidsrechter wees naar de stip. Via de binnenkant van de paal schoot Jari Koenraat de penalty raak.

Hangen en wurgen
Vier minuten later viel zelfs de 2-1. De eerste inzet van Thomas de Man werd nog gepareerd door keeper Boy de Jong, maar uit de rebound schoot Jeroen Sterrenburg de thuisploeg op voorsprong. Zwaluwen zette wel aan om de achterstand voor de rust nog weg te poetsen, maar met hangen en wurgen haalde Achilles Veen de rust.

Capituleren
Na de rust haalde Zwaluwen ook alles uit de kast om langszij te komen, maar de verdediging van Achilles Veen onder leiding van Glenn Kools en Bas van Stokkum weigerde evenals keeper Jorn Wagenaar te capituleren.

De trainer van Zwaluwen raakte er dusdanig gefrustreerd van, dat scheidsrechter Melvin Vink hem de gele kaart voor hield om zijn onophoudelijke commentaar te smoren. De trainer van Zwaluwen wisselde nog vijf spelers, maar het hielp niks.

Achilles Veen knokte zich helemaal leeg om de 2-1 overeind te houden. Daarin slaagde de thuisploeg wonderwel, zodat de eerste drie punten binnen waren.

Nico van Es