MET VIDEOSAMENVATTING

Bergambacht verweert zich kranig tegen eredivisionist Sparta: 0-9

Wedstrijdverslagen Fotoseries 3.530 keer gelezen

BERGAMBACHT • Bergambacht verloor vrijdagavond onder het toeziend oog van 1.700 toeschouwers de jubileumwedstrijd tegen de Rotterdamse eredivisionist Sparta met 0-9. De Bergambachtse doellieden Stefan van der Waals en invaller Jos Stout, die na rust een strafschop stopte, onderscheidden zich met fraaie reddingen.

Sparta startte vorig seizoen zijn oefencampagne met een 24-0 zege op stadsgenoot Steeds Hooger. De jubilaris, die zijn 90-jarig bestaan vierde, was vooraf bevreesd tegen een nederlaag met dubbele cijfers op te lopen. Zover kwam het niet voor het elftal van de afscheid nemende Jerry de Groot, die startte met zijn sterkste spelers.

Sparta met sterkhouders
Ook Sparta begon de wedstrijd, waar een minuut stilte aan vooraf ging vanwege het overlijden van clubicoon John van Herk, met zijn sterkhouders. De aanvalslinie met Vito van Crooij, Tobias Lauritsen en Arno Verschueren liep zich het eerste kwartier stuk op de hechte defensie van de thuisclub. ,,Het werkte motiverend, dat we lange tijd de nul konden houden,” vertelde aanvoerder Max Bakker na afloop. ,,We baalden er in de pauze zelfs van dat we met 0-3 achterstonden. Twee keer trof een van richting veranderd schot doel.”

Drie keer wees arbiter Kevin Blom, die geassisteerd werd door Jan Beltman en Arie van Duijvendijk, voor rust naar de middenstip na goals van Van Crooij, Verschueren en nieuwkomer Pelle Clement. De aanvalslinie van de thuisclub: Pieter Meijer, Luuk Botter en Roel Hordijk kon geen potten breken. De Rotterdamse aanvoerder Bart Vriends en zijn medeverdedigers gaven niks weg. Sluitpost Van der Waals voorkwam een grotere achterstand. ,,Je weet van tevoren dat je aan de bak moet tegen een veel betere ploeg,” merkte de doelman op. ,,Mooi, dat ik het beste uit mezelf kon halen.”

Jos Stout loste Van der Waals af in de tweede helft. Hij kreeg zes treffers om zijn oren, maar met het stoppen van de matig ingeschoten elfmetertrap van Jeremy van Mullem schreef Stout clubgeschiedenis tegen zijn werkgever. ,,Ik werk voor Sparta als assistent-veiligheidscoördinator. Ik zou graag de strijd met Stefan aan willen gaan voor een basisplaats, maar bij thuiswedstrijden van Sparta op de zaterdag ben ik op Het Kasteel.”

Tweede keus
De Rotterdammers traden de tweede helft aan met hun tweede keus, die nog altijd veel meer in huis had dan de Bergambachtenaren. Het publiek kwam aan zijn trekken. Sparta bleef vol gas geven. Delano Vianello, Van Mullem, Patrick Brouwer, Rick Meissen en Memhet Yuksel (2x) voerden de score op. De Rotterdamse aanhang had echter meer verwacht. De Krimpenaren Robin en Ian Bubberman waren gekomen voor een doelpuntenfestival. ,,Onze vader speelde jaren in de hoofdmacht,” vertelde Robin. ,,Sparta zit in onze genen. Bij uit- en thuiswedstrijden zijn we altijd van de partij. Voor het komende seizoen hopen we dat Sparta weer in het linkerrijtje eindigt. Alleen moeten ze dan beter gaan spelen dan nu.”

Voor de jeugd uit de Krimpenerwaard was de wedstrijd een happening. Liam Bos uit Ouderkerk vroeg met een handgeschreven verzoek op een kartonnen bord om het shirt van Vito van Crooij. Zijn hartenwens leverde een handtekening op van de aanvaller, die zijn shirt niet mocht weggeven. Na afloop bestormde de jeugdige fans het veld om op de foto te gaan met de Spartanen.

Opgelucht ademhalen
Het organisatiecomité, van wie enkelen dachten dat ze een Champions League-wedstrijd organiseerden, haalde na afloop opgelucht adem. De inspanningen van de tientallen vrijwilligers waren de afgelopen weken niet voor niets geweest. Voetballiefhebbers uit de regio genoten van de zwoele zomeravond en haalden herinneringen op met leeftijdgenoten, die zij jaren niet gezien hadden. De 0-9 nederlaag was acceptabel. Niet voor de 77-jarige Henk de Bie, die twee decennia in het eerste van Bergambacht speelde. ,,Ik had als laatste man meer ‘geschoffeld’, toen een van mijn specialiteiten.”

• Jubileumwedstrijd Bergambacht - Sparta Rotterdam (0-9).