• Nivo Sparta - Kloetinge (0-5).
• Nivo Sparta - Kloetinge (0-5). Foto: Marco Oomen

Nivo Sparta lijdt ‘ingecalculeerde’ nederlaag

ZALTBOMMEL • Nivo Sparta heeft zaterdag kennis kunnen maken met een topploeg in de eerste klasse. Voormalig hoofdklasser Kloetinge was met maar liefst 0-5 te sterk voor de Zaltbommelaren.

Nivo Sparta wist in eigen huis nog lang de nul te houden, pas in de 44e minuut kwamen de bezoekers op een 0-1 voorsprong via een afstandsschot in de kruising, vanaf dertig meter. Een cruciaal moment in de wedstrijd, vond Nivo Sparta-trainer Theo de Boon: "Het was een wereldgoal, maar ook gelijk het kantelpunt in de wedstrijd. Tot dat moment hadden we de zaakjes namelijk best goed op orde. Ook in de tien minuten na rust ging het nog wel oké."

Op het uur moest centrale verdediger Kevin Nikolov worden gewisseld en nog geen vijf minuten daarna was de 0-2 een feit. Vanaf dat moment was het een gelopen koers. In de resterende 25 minuten kwam Kloetinge nog driemaal tot scoren.

Beetje te hoog
Dat was overigens wel iets teveel van het goede, vond De Boon: "Deze nederlaag was ingecalculeerd, maar ik vind de uitslag wel een beetje te hoog. Na de 0-2 werden we vermoeider en gingen er twee persoonlijke fouten vooraf aan de 0-3 en de 0-4. We hadden ingezet om de nederlaag zo klein mogelijk te houden, alles wat we zouden meepakken, was mooi meegenomen geweest", aldus De Boon, die vol lof is over de tegenstander van zaterdag.

"Kloetinge heeft wel écht een hele goede ploeg. Ze speelden fris, goed, dynamisch voetbal . En het zijn gewoon stuk voor stuk goede spelers. Uit mijn tijd als trainer van RVVH herkende ik er nog een aantal die bij Kloetinge nog in de hoofdklasse hebben gespeeld. Dat zegt wel veel."

Tik
Volgende week wacht Nivo Sparta in eigen huis wederom een lastige klant met het sterk geachte Sliedrecht. Die ploeg maakt de hoge verwachtingen vooralsnog allesbehalve waar en wacht nog op zijn eerste punt. Toch zal Nivo Sparta – dat wel al een punt op zak heeft - op zijn sterkst moeten zijn om een resultaat te halen, denkt De Boon: "Sliedrecht heeft best wel een tik gehad met die 3-0 bij Kloetinge op de eerste speeldag, maar is ook gewoon een hele goede ploeg. We kunnen onze borst weer natmaken."

• Nivo Sparta - Kloetinge (0-5).