Nivo Sparta - Sliedrecht (1-5)
Nivo Sparta - Sliedrecht (1-5) Foto: M. Oomen

Tien man Sliedrecht tonen karakter tegen promovendus Nivo Sparta

ZALTBOMMEL – Voor Sliedrecht zijn de eerste drie punten van het seizoen binnen, dankzij een eclatante 1-5 zege op bezoek bij promovendus Nivo Sparta. Opvallend genoeg vielen vier van de vijf Sliedrecht-goals pas nádat de titelkandidaat met een man minder was komen te staan.

In eigen huis startte Nivo Sparta afwachtend. De ploeg van trainer Theo de Boon zakte ver in en daarvoor kreeg het al na acht minuten de rekening gepresenteerd, toen Dennis Verhoef de openingstreffer binnenprikte.

Strafschop
Sliedrecht beheerste de wedstrijd, totdat Mohammed Nikbakht in de 21eminuut aan linkerkant van het zestienmetergebied een licht duwtje in de rug kreeg van Gavir Breidel. Nikbakht ging als een stervende zwaan naar de grond en scheidsrechter Van Yren liet zich verleiden tot het geven van een strafschop en een gele kaart. Dit tot grote woede van Sliedrecht, dat vervolgens ook doelman Mathijs Donatz en Quincy Bartens geel zag krijgen. Het buitenkansje werd daarna verzilverd door Frenk Schaap.

Gescheurde wenkbrauw
In de eerste helft waren het vooral Anthony Fortes Furtado en Luciano van Harlingen die de thuisploeg alle vormen van moeite opleverde. De jonge Djohan Leemans werd flink getest, maar met kunst- en vliegwerk hield Nivo Sparta zich staande. Tien minuten voor de rust moest Nivo Sparta-back Yri Schalkx het veld verlaten vanwege een opengescheurde wenkbrauw. De razendsnelle Daniël Gonçalves nam zijn plaats in. Hij had een handvol minuten voor de rust zelfs de 2-1 op de schoen, ware het niet dat Breidel het schot wist te blokken.

Het echte spektakel brak pas los in de tweede helft. Binnen een minuut had Van Harlingen de uitgelezen mogelijkheid om Sliedrecht op een 1-2 voorsprong te zetten, maar zijn inzet werd wonderlijk gekeerd door Tony Salm. Na vijf minuten in de tweede helft kwamen Daan Schreuders en Yassine Belghar ongelukkig met de hoofden tegen elkaar, waarop ze beiden het veld moesten verlaten voor een blessurebehandeling.

Tweede gele kaart
Nog voordat Van Yren het sein had gegeven dat de spelers het veld weer mochten betreden, stond Belghar al binnen de lijnen, wat hem een onnodige gele kaart opleverde. Amper vijf minuten later liep diezelfde Belghar in de rug bij Gonçalves. Dat betekende zijn tweede gele kaart. Frustratie maakte zich over hem meester, waarna hij zich afreageerde op het raamwerk van de deur van de catacomben op sportpark De Watertoren.

Belghar betoont spijt: "Ik heb nog nooit in mijn carrière iemand op materiaal schade toegedaan. Het was een moment in de heetst van de wedstrijd. Uiteraard valt dit niet goed te praten en ben ik me er van bewust dat ik verkeerd heb gereageerd."

Strafschop Sliedrecht
Met een man meer zou men verwachten dat Nivo Sparta de ploeg zou zijn die tot scoren zou komen, maar niets bleek minder waar. Luciano van Harlingen zocht slim het contact van Jordi Ruijsch, die daar met open ogen in tuimelde en een strafschop weggaf. Marciano Simonis schoot onberispelijk raak.

Aan de overkant had Dennis van Meurs de gelijkmaker voor het inkoppen, maar zijn inzet werd verdienstelijk uit de hoek geranseld door Sliedrecht-doelman Donatz. Nivo Sparta drong de laatste twintig minuten aan en daarvan wisten de bezoekers optimaal te profiteren. Van Harlingen zorgde een kwartier voor tijd voor de 1-3, die euforisch met het hele elftal werd gevierd bij de dug-out.

Vlak na die goal kreeg Schaap nog dé kans op de aansluitingstreffer, maar hij volleerde vanaf vijf meter over het doel van Donatz. Twee minuten later werkte invaller Danny van Laarhoven beheerst af en in de absolute slotfase omspeelde Van Harlingen op snelheid doelman Salm, om zo de 1-5 binnen te prikken. Overigens eindigde ook Nivo Sparta het duel met tien man, aangezien Gianni Romano zijn tweede gele kaart ontving.

Karakter
Sliedrecht-assistent-trainer JP Becht stak na afloop de loftrompet voor de prestatie van zijn ploeg na de rode kaart: "Ik denk dat we vandaag in de tweede helft hebben laten zien dat we karakter hebben. Als je met tien man komt te staan, eigenlijk de controle kwijt bent en dan als ploeg zo opstaat, kan ik niet anders dan trots zijn op die gasten", aldus Becht, die nog wel een zuur gevoel overhoudt aan de twee gele kaarten voor Belghar.

"Hij begreep niet wat de scheids bedoelde en kreeg een gele kaart. Daar had-ie ook een waarschuwing voor kunnen krijgen. Vijf minuten daarna die overtreding. Daar kan geel voor worden gegeven." Bij het verlaten van het veld moest een raam het ontgelden, al wist Becht daar niets van: "Ik heb het niet gezien, maar als hij dat gedaan heeft, vergoeden wij de kosten. Heel simpel."

Breekpunt
Voor Nivo Sparta-trainer De Boon was niet de rode kaart, maar de kort daaropvolgende strafschop cruciaal in de wedstrijd: "Die pingel tegen is het breekpunt. Als we goed gegroepeerd kunnen spelen, kunnen we goed partij bieden. Dat hebben we het eerste uur laten zien. Maar na die strafschop hinken we op twee gedachten. We laten elkaar verzuipen. Dan krijgen zelfs tien spelers het makkelijk tegen elf. Ze komen vier keer voor de goals en maken er vier, dat is de kwaliteit van Sliedrecht. We gaan weer door drie, vier persoonlijke fouten de teil in. Dat is doodzonde."

"We hebben nog niet het niveau, dat is een simpele constatering. En ik wil het niet afschuiven op de mensen die er niet zijn, maar ja, heel onze as is niet aanwezig. Dat voelt een team natuurlijk. Ik zie vandaag zeven spelers in trainingspakken langs de kant staan. Dat is veel te veel. Daar wil ik me niet achter verschuilen, maar het is wel een feit. Het is een aardig vervelende start zo." De Boon besluit hoopvol: "We hebben nog een wedstrijd of 23 om het proces om te buigen. Één keer een driepunter erbij en de wereld ziet er weer heel anders uit."

Martin van Hemert

Freelance-redacteur Regio-Voetbal

Nivo Sparta - Sliedrecht (1-5)