Jeroen de Bruin/ DBRN Fotografie

ASH verliest derby tegen Herovina met 1-2 in slotfase

HELLOUW  Herovina was zaterdag in Hellouw sterker dan ASH, maar de thuisclub had door een vroeg doelpunt van aanvoerder Danny Bijl toch lang zicht op een verrassende zege.

In de slotfase pakte Herovina echter alsnog met 1-2 de verdiende winst. Coen de Ridder maakte met een mooi afstandsschot gelijk en Lloyd Hobo werd met een kopbal matchwinner. Herovina blijft zo in de vierde klasse op de tweede plaats in het spoor van de ongeslagen koploper Asperen. Voor bijna 250 toeschouwers ging het winnen zaterdag in de derby in Hellouw echter wel erg moeizaam.

Onrustig
Herovina-trainer Glenn Calor moest lang op de bevrijdende goals wachten: "ASH heeft vandaag weinig kansen gehad maar wij geven na twintig minuten de 1-0 slordig zelf weg. Daarna speelde Herovina vaak te onrustig. Toch hadden we al voor rust zeker één of twee keer moeten scoren. In de tweede helft creëerden we ondanks een voortdurend overwicht onvoldoende kansen en moesten we op het eind risico's gaan nemen. Met een sterke bezetting op de bank kon dat ook. Dat va-banque spel werd beloond. De gelijkmaker was een prachtig schot en dan ben je natuurlijk heel blij dat ook de winnende 1-2 zo laat nog valt. Qua krachtsverhouding heeft Herovina vanmiddag uiteindelijk verdiend gewonnen en dat biedt vertrouwen voor het vervolg van de competitie."

Eerlijk
ASH-trainer Ron Laros was na afloop eerlijk: "ASH heeft enorm gestreden en had daarvoor wel een punt verdiend. Maar over 90 minuten voetbal bezien is de zege voor Herovina terecht. Heel lang konden we het achterin na onze goed afgestrafte 1-0 nog redelijk dichthouden, maar voorin brachten we onvoldoende. Onze offensieve wapens schoten tekort. Het loopvermogen van Marijn Hak en Bart Burgers, die allebei een hamstringblessure hebben, wordt node gemist. Ook fysiek kwamen we tegen Herovina wat tekort. Op het laatst werden we als door tanks onder de voet gelopen. Bij de gelijkmaker kreeg Herovina te veel ruimte en bij de voorzet van het winnende doelpunt hadden we niet genoeg druk op de bal. Maar we hoeven onszelf niks te verwijten want de inzet was vandaag prima."

Balbezit
Herovina had zaterdag het meeste balbezit. Bij een laag schot van Jesse van Vliet moest ASH-keeper Arjan Klip al na tien minuten optreden. Uit een vloeiende aanval kreeg Herovina na een kwartier de beste kans. Wouter Schram lanceerde op rechts Jesse van Vliet en uit diens gave voorzet faalde Kevin Steenbruggen vlak voor doel in de afwerking door naast te schieten. In plaats daarvan kwam Herovina na 19 minuten zelfs met 1-0 achter. Arnel Kocan leed balverlies en defensief ging Mark de Joode in het defensiehart in de fout. ASH profiteerde meteen. Jens Duizer bediende aanvoerder Danny Bijl, die met een laag schot goed afrondde: 1-0. Marthijn Hobo en Arnel Kocan waren in kansrijke situaties bij de bezoekers niet doeltreffend genoeg, maar in de 36e minuut kreeg Herovina toch een prima kans. Op aangeven van Kevin Steenbruggen loste Martijn Hobo toen een goed schot. ASH-keeper Arjan Klip kon de lastige bal niet klemvast keren, doch Frank Clements faalde in de rebound en mikte veel te hoog. Bij een kopbal van Kevin Steenbruggen na een corner moest ASH in de eigen doelmond ternauwernood redden. Vlak voor rust liet de thuisclub eindelijk zelf na enkele corners ook offensief wat zien. Bernd Duizer mikte vanaf twintig meter afstand echter net te hoog. Met de 1-0 pauzestand mocht ASH toch al diktevreden zijn.

Overwicht
Na de thee had Herovina bijna voortdurend een overwicht. ASH stond vrijwel continu onder druk. Keeper Arjan Klip moest een knal van Kevin Steenbruggen uit een vrije trap keren. Bij een scherpe voorzet van Frank Clements vanaf rechts kwam Arnel Kocan net niet aan de bal. Door een fout van libero Wouter Schram kreeg ASH toch nog een mogelijkheid, maar Hans van Kranenburg profiteerde niet. Ondanks de enorme veldmeerderheid werd het spel van Herovina echter steeds sterieler. Jesse van Vliet kwam één keer net een teenlengte tekort, maar bijna een half uur lang dwong Herovina veel te weinig doelgevaar meer af. Tot de 81e minuut aanbrak.

Gelijkmaker
Vanaf 25 meter haalde middenvelder Coen de Ridder toen hard en laag zuiver in de hoek uit en dat betekende de 1-1 gelijkmaker. Herovina rook de zege, doch bij een kopbal van Lloyd Hobo en een kansje voor invaller Gijsbert van Maaren trad ASH-doelman Arjan Klip goed op. Na twee van de vele corners die Herovina mocht nemen, grepen de gasten in de 89e minuut alsnog de volle winst. Mark Muller zette vanaf rechts de bal weer hoog voor en Lloyd Hobo kopte fraai die winnende 1-2 binnen. Ook in vijf minuten blessuretijd kwam Herovina via een vrije trap van Coen de Ridder, een kopbal van Kevin Steenbruggen en een knappe actie van Marthijn Hobo dichterbij een ruimere zege dan ASH bij de gelijkmaker. Het bleef dus 1-2 tot het slotsignaal van de goed leidende arbiter Arno van Dalen uit Brakel. Hij kon zaterdag de gele kaarten heel lang op zak houden en boekte alleen ASH-routinier Gert-Jan van Oort in de extra tijd.

Anton van der Giessen