• SC Everstein - HSSC'61 (3-2).
• SC Everstein - HSSC'61 (3-2). Foto: Peter Verbeek

SC Everstein pakt HSSC’61 in blessuretijd

EVERDINGEN • Toen Simon van Zante de bal in blessuretijd in de touwen joeg en de stand daarmee op 3-2 bracht, zorgde dat bij de spelers van SC Everstein voor een geweldige ontlading. Voor HSSC'61, met name voor de blunderende doelman Niek de Vos, waren de druiven zuur.

Dé streekderby van het jaar was er in alle opzichten een om in te lijsten. De thuisclub miste doelman Ricardo de Keijzer en had Jeffrey Burgers voor het eerst onder de lat staan. Doordat centrale verdediger Klaas Hazendonk geblesseerd was had coach Remko Versteeg verrassend gekozen voor Walter Snoek. HSSC'61 kon weer een beroep doen op Nicky van Dam.

Geen verweer
De opening was voor de bezoekers, die al in de vierde minuut de leiding namen. De voorzet van de naar rechts uitgeweken Floris Kool belandde in de loop van Lucas van Dam en op diens schot had de sluitpost van Sc Everstein geen verweer: 0-1.

Beide elftallen maakte er een levendige wedstrijd van en voetbalden in een hoog tempo. De voor zijn doen beweeglijke Kool viel op door prima loopacties, terwijl Guillermo Ooft namens de thuisclub erg actief was en voorzetten produceerde die beter aankwamen dan gebruikelijk.

Accurater
Halverwege de eerste helft bediende hij hoog opverende Rick Fierens die nét onder de bal doorging. De gasten hadden een licht veldoverwicht, waren vaak wat accurater in de passing en voetbalden met meer variatie. Bijna op het halve uur liet Kool weer eens een voorzet van zijn schoen vertrekken die door Nicky van Dam rakelings naast de paal werd geschoten.

De roodwitten kregen hun beste kans in blessuretijd. Op aangeven van Ooft schoot Björn Stathi de bal van heel dichtbij echter over de lat.

Stormachtig
SC Everstein begon stormachtig aan de tweede helft. Na een hoekschop werd de inzet van Walter Snoek half gestopt door keeper De Vos en in de rebound poeierde Snoek de bal tegen de lat. Op het uur werd Gerwin het Lam gewisseld voor Sander Bergshoeff en dat betekende een duidelijke versterking van het Everdingse middenveld.

Vrije kansen
Toch waren de beste kansen voor de bezoekers. Kool lepelde de bal voor een leeg doel naast de paal. Pal daarna redde doelman Burgers uitstekend op vrije kansen van Lucas van Dam en Kool.

Namens de thuisclub zat het Fierens even later niet mee toen hij de bal uit een hoekschop op de paal kopte.

Voetbalwet
En toen deed een oude voetbalwet opgeld: wie zelf niet scoort krijgt de kous op de kop. Met minder dan een kwartier op de klok zetten de gasten een aanval op waaruit Bas Scheenhart er 0-2 van maakte.

De aanhang van de thuisclub hield al volop rekening met de vijfde achtereenvolgende nederlaag tegen HSSC'61, maar het elftal dacht daar anders over. Rond de tachtigste minuut zorgde Bergshoeff na een goede aanval voor aansluiting: 1-2.

Wondertje
Pal daarna volgde een tweede wondertje. Na een voorzet van de rechterflank kreeg Simon van Zante eindelijk de ruimte om aan te leggen: 2-2.

Hoewel dat voor beide ploegen een stand was waarmee ze konden leven bleef SC Everstein voor méér gaan. Dat loonde, want bij het scheiden van de markt liet doelman De Vos een hoge voorzet uit zijn handschoenen glippen. De bal belandde op de rand van het zestien metergebied waar Van Zante klaar stond om de winnende treffer in de touwen te jagen: 3-2.

Peter Verbeek

SC Everstein - HSSC'61