• Streefkerk - Alblasserdam (1-3).
• Streefkerk - Alblasserdam (1-3). Foto: Rick den Besten

Streefkerk kan geen vuist maken tegen zakelijk spelend Alblasserdam

STREEFKERK • Degelijk, zakelijk, rustig. Geloof het of niet, maar dat zijn tegenwoordig de kenmerken van vv Alblasserdam. Streefkerk kan er van meepraten, want dat verloor zaterdag in eigen huis tamelijk kansloos van de vice-koploper van de derde klasse C: 1-3.

"We kunnen straks met een goed gevoel aan de winterstop beginnen", stelde Alblasserdam-trainer Dennis Schoonewil tevreden vast. "Er wordt gewoon lekker gevoetbald en de jongens zijn bereid om voor het team te knokken. En inderdaad: we laten ons niet meer gek maken."

Zoals bleek in de beginfase van de wedstrijd waarin Streefkerk meteen de mouwen opstroopte en een 'geagiteerd' type voetbal liet zien waarmee men Alblasserdam hoopte te verrassen. De gasten verblikten of verbloosden echter niet, zelfs niet nadat Streefkerk door een treffer van Tim den Besten in de 18e minuut de score hadden geopend.

"De jongens namen die 1-0 voor kennisgeving aan", zag Schoonewil. "Ze wisten dat ze het nog wel recht gingen trekken." Dat gebeurde in de 22e minuut dan ook. Het was Leroy Naaktgeboren die met een afstandsschot de 1-1 voor zijn rekening nam.

Buitenspelgoal?
Een klein kwartier later lag ook de 1-2 achter Streefkerk-doelman Rick Reitsma. Ditmaal sloeg spits Umut Takac koppend toe. Volgens 'heel' Streefkerk was aan deze treffer buitenspel vooraf gegaan, maar scheidsrechter Van Schilt negeerde het 'halfbakken' vlagsignaal (eerst de vlag omhoog en daarna snel naar beneden) van de grensrechter en keurde het doelpunt goed.

In de 42e minuut mocht ook Alblasserdam-aanvaller Ralph Hofwegen zich laten bejubelen. Hij knikte de 1-3 binnen. Streefkerk-keeper Rick Reitsma mocht zich deze goal aanrekenen omdat hij te laat zijn doel uit kwam om de voorzet te verijdelen.

Serieus meedoen
Met Mark de Lange als extra aanvaller probeerde Streefkerk na rust het tij te keren. Dat leverde een kwartier lang een optisch overwicht op, maar leidde geen moment tot gevaarlijke situaties voor het doel van Alblasserdam. De gasten wisten prima raad met de golf aan lange ballen en speelden zich steeds eenvoudig onder de druk uit. Wat Alblasserdam wél naliet was om te profiteren van de ruimtes die het oprukkende Streefkerk achterin liet vallen. Met wat meer scherpte hadden de Damdorpers de score flink kunnen opvoeren. Nu bleef het bij 1-3 en waren twee dingen meteen duidelijk: Alblasserdam gaat serieus meedoen om het kampioenschap in 3C en Streefkerk kent zijn plek als leuke subtopper.

"We hebben alleen in de openingsfase kansen gehad om het Alblasserdam moeilijk te maken", zag ook trainer Raymond Sponselee. "Na rust wilde we nog wat forceren, maar de vorm om dat kracht bij te zetten ontbrak. Jammer, het is niet anders. We gaan als subtopper de winterstop in. Dat is positief en daar moeten we ons aan vasthouden."

Jan Timmer

Freelance-redacteur Het Kontakt Krimpenerwaard, Klaroen.nl en Regio-Voetbal

• Streefkerk - Alblasserdam (1-3).