• Leerdam Sport - Herovina (3-7).
• Leerdam Sport - Herovina (3-7). Jeroen de Bruin / DBRN Fotografie

Herovina overrompelt Leerdam Sport met bliksemstart: 3-7

LEERDAM • Herovina overrompelde zaterdag Leerdam Sport met een bliksemstart. In Leerdam leidde Herovina al na minder dan een kwartier met liefst 0-5 mede door blunders van de thuiskeeper. Na rust vielen er evenwichtiger verdeeld over beide teams nog eens vijf goals maar met 3-7 werd het duel natuurlijk nooit meer spannend.

Ruim honderd toeschouwers zochten op de ruime overdekte Leerdamse tribune dankbaar beschutting tegen de regen en de onstuimige westenwind. Voor een ieder zich echter goed en wel had gezeteld, was de wedstrijd binnen een mum van tijd al beslist. Voor Leerdam Sport was die start van het duel verschrikkelijk.

Drama
Leerdam Sport-trainer Yoni Sahertian moest langs de lijn machteloos toezien hoe het bij zijn ploeg misging: "Het begin was echt een drama. Binnen een kwartier gaven we door grote individuele fouten alles weg. Door drie blessures en drie schorsingen moest ik vandaag toch al zes basisspelers missen. In de tweede helft hebben we het nog wel goed gedaan en zelfs drie keer gescoord, maar toen was het natuurlijk al te laat. Na de winterstop moeten we ons herstellen en nog aansluiting met de top vijf proberen te hervinden."

Voor Herovina-trainer Glenn Calor was de simpele overwinning van zijn equipe ook een verrassing: "Ik had niet verwacht dat het hier zo vlot zou gaan. Nu hielp die keeper van Leerdam Sport natuurlijk wel flink mee maar ook dan moet je die doelpunten uiteraard wel zelf maken. Vier goals binnen de eerste tien minuten is werkelijk ongekend. Zo blijven we dankzij deze zege goed druk zetten op koploper Asperen."

Offday
Bij Leerdam Sport waren Mark Steenbeek, Efrath Malawau en Joshua Cohen geschorst. Vooral keeper Dawid Palicki had bij de thuisclub bepaald zijn dag niet. De Poolse doelman kende een complete offday. Al in de vijfde minuut tastte hij bij een verre vrije trap van Coen de Ridder vanaf links van wel dertig meter helemaal mis: 0-1. Anderhalve minuut later ging Palicki bij een laag schot van Jesse van Vliet vanaf rechts zo mogelijk nog ernstiger in de fout: 0-2.

Na een corner vanaf rechts maakte de opgerukte Herovina-verdediger Lloyd Hobo er na acht minuten ook 0-3 van. Arnel Kocan zorgde in de tiende minuut al voor een 0-4 voorsprong van de bezoekers. Vijf minuten later maakt hij ook zijn tweede doelpunt. Bij een schot van Arnel Kocan vrijwel vanaf de zijlijn van wel 25 meter blunderde Leerdams keeper Dawid Palicki opnieuw: 0-5.

Zes minuten na een vervelende overtreding van Youssef Boudou op Jesse van Vliet moest de offensieve Herovina-rechtsback zich duizelig door Rick de Joode laten vervangen. Herovina bleef beter maar Maarten Lievaart trof na een mooie aanval slechts het zijnet en een verre poging van Coen de Ridder ging net naast. Tien minuten voor rust deed Leerdam Sport aanvallend eindelijk wat terug. Ray Kant kopte toen uit een gave voorzet van Ramon Nieuwboer vanaf rechts de bal onhoudbaar tegen de kruising van paal en lat. Vlak voor rust schoot Ray Kant ook nog eens net naast het doel.

Tweede helft
De tweede helft begon met twee knallen van Herovina-topscorer Kevin Steenbruggen. De captain van de gasten scoorde ditmaal echter niet. De paal en de Leerdamse keeper voorkwamen een Herovina-treffer. Uit de toen volgende corner was het alsnog wel raak. Arnel Kocan knalde de bal in de 52e minuut vanaf twintig meter laag en fraai in de hoek: 0-6. Dat was al zijn derde doelpunt.

Vier minuten later redde Leerdam Sport toch de eer. Bij een schot van aanvoerder Fabian van der Wel redde Herovina-keeper Rik Verploegh eerst nog met zijn voet, maar Maurits van Heusden benutte de rebound resoluut: 1-6.

Ruim een kwartier na de thee had het dappere Leerdamse volhouden weer succes. Lloyd Hobo maakte hands en Youssef Boudou benutte de strafschop: 2-6. Invaller Juarth Leihitu scoorde amper één minuut later nogmaals voor Leerdam Sport mar wegens voorafgaand buitenspel van een ploeggenoot van hem keurde de Brabantse scheidsrechter Wendy Gijsbers uit Bladel deze treffer af.

Halfweg de tweede helft moest zij aan de Leerdamse libero Jeffrey van Bruchem de enige gele kaart van de middag geven. Herovina-invaller Frank Clements stuitte drie minuten na zijn entree eerst nog op de Leerdamse keeper maar in de 81e minuut scoorde hij alsnog. Uit een pass van Coen de Ridder maakte Frank Clements er toen 2-7 van. Vlak voor tijd had Leerdam Sport toch het slotwoord. Uit een voorzet van Juarth Leihitu kopte Ray Kant mooi met 3-7 zijn tweede doelpunt binnen.

Anton van der Giessen

• Leerdam Sport - Herovina (3-7).