Everstein - Brederodes
Everstein - Brederodes Foto: Peter Verbeek

Brederodes zet SC Everstein pas laat opzij

EVERDINGEN – Hoewel SC Everstein, los van het eerste kwartier, de mindere was van Brederodes, had de thuisclub heel lang uitzicht op een gelijkspel. Joey Balk kreeg het vijf minuten voor tijd echter op zijn heupen, en met twee treffers besliste hij de derby alsnog in Viaans voordeel: 1-3.

De openingsfase van roodwit tegen geelgroen speelde zich vooral af op het middenveld, en in het spel van beide elftallen was niet al te veel lijn te ontdekken. Gesteund door een straffe wind had SC Everstein een licht veldoverwicht. Na bijna een kwartier was die zeker van invloed op de hoekschop van Björn Stathi, die bij de tweede paal in de kruising waaide: 1-0.

Gestrekt
Toen de storm vijf minuten later in kracht afnam kwam Brederodes beter in zijn spel. Even later vond Dylan Warmenhoven uit een hoekschop het hoofd van verdediger Bowan de Bruin, die de bal hard raakte: 1-1. Het werd even alle hens aan dek voor het doel van de thuisclub. Joey Balk probeerde het met een schot uit de tweede lijn, waar doelman Ricardo de Keijzer gestrekt voor naar de hoek moest. De bezoekers waren creatiever, combineerden beter, voetbalden in een hoger tempo en wonnen vrijwel alle duels. SC Everstein kwam nog maar zelden op de Viaanse helft en gezien de overmacht leek het logisch dat Brederodes de klus in de tweede helft zou klaren.

Opruiming
Na de hervatting bleven de bezoekers voor de aanval kiezen. Uit een hoge vrije trap van Marcel Peters had De Bruin opnieuw kunnen scoren, maar hij kopte de bal deze keer royaal over de lat. Amper een minuut later kopte Mike de Groot de bal op de onderkant van de lat, waarna een van de Everdingse verdedigers voor opruiming zorgde. De centrumspits van Brederodes kreeg op het kwartier een vrije kans, maar raakte de bal totaal verkeerd.

Kalklijnen
Regen en wind zorgden voor vreselijke omstandigheden, en boven het veld stormde het harder dan binnen de kalklijnen. Het middenveld van SC Everstein kon nauwelijks een vuist maken, waardoor de spitsen verstoken bleven van aanvoer en er een beetje voor spek en bonen bij liepen. Toen de thuisclub er kort voor tijd niet in slaagde de bal weg te werken legde Balk, met succes, al zijn gram in een schot uit de tweede lijn: 1-2.

Glans
SC Everstein liet daarna grote gaten vallen. Tal van spelers verdedigden niet meer mee waardoor Brederodes, met name De Groot, tal van kansen kreeg om meer glans te geven aan de op handen zijnde zege. Het was uitsluitend aan prima reddingen van keeper De Keijzer te danken dat het daar niet van kwam. In blessuretijd verspelde Stathi de bal op de helft van de bezoekers, die met drie man moederziel alleen doorstoomden naar het doel van de SC Everstein. Toen Balk afdrukte bleef ook De Keijzer het antwoord schuldig: 1-3.

Ranglijst
"Jammer dat het weer vandaag zo'n belangrijke factor was en zoveel invloed had op het spel. Ook al omdat Brederodes beter met de omstandigheden omging zijn we te weinig aan voetballen toegekomen. Onze buren hebben verdiend gewonnen, maar ik ben en blijf van mening dat ze té hoog op de ranglijst staan", oordeelde Remko Versteeg, trainer/coach van SC Everstein.

Collega Sander Kloos kon zich erin vinden dat de derby nooit een normale wedstrijd is geweest. "In de openingsfase zette de thuisclub veel druk naar voren, maar daarna heeft ze weinig meer gecreëerd. Hoewel het, zeker achterin en op het middenveld, heel behoorlijk bij ons stond zijn we niet aan ons gebruikelijke herkenbare spel toegekomen."

Everstein - Brederodes