Foto: Jan Noorlandt

Teamprestatie Sleeuwijk, wanvertoning Arkel

SLEEUWIJK • Op een druilerig sportpark De Roef, waar het kunstlicht vanaf het beginsignaal brandde, deed gastheer Sleeuwijk goede zaken. Want de 3-1 winst was broodnodig, zeker op concurrent ASV Arkel.

De openingsfase was voor de mannen van Leon Elands, met als resultaat een eerste kans(je) voor Corné van Horik. Maar al snel trok Sleeuwijk het spel naar zich toe. Over trekken gesproken, aanvoerder Michiel Marinissen werd op het kwartier door Nick van der Stam binnen de beruchte lijnen aan zijn shirt en onderuit getrokken. Scheidsrechter Eddy van Yren uit Zwijndrecht twijfelde – terecht – geen moment en wees naar de stip. Jeffrey Molhoek stuurde Jari van Baalen naar de verkeerde hoek en schoot de thuisploeg naar een vroege 1-0 voorsprong.

Elands schreeuwde zich de longen uit zijn lijf, maar kreeg zijn ploeg niet op gang. "Je kan de sterren van de hemel schreeuwen, maar de beleving was vandaag ver te zoeken. Ze moeten zich kapot schamen, wat een wanvertoning. Dan snap je het belang van deze wedstrijd dus helemaal niet. Met wandelen speel je jezelf niet vrij. Zij speelden als een team, wij stonden erbij en keken ernaar."

Dikke blauwe knie
De ervaren coach had gelijk. Een snelle ommekeer in de ongelijke zespuntenwedstrijd had de kans van Daan Ruwaard kunnen zijn. Diep gestuurd was hij in de minuut 20 op weg naar de gelijkmaker, maar de Arkelse nummer 8 werd getorpedeerd door een aantal Sleeuwijkse verdedigers.

"Ik weet niet wat precies wat er gebeurde, maar mijn knie is nu dik en blauw. Bovendien staan er flink wat strepen rond mijn knie en op mijn bovenbeen", aldus een hinkende Ruwaard, die direct moest worden vervangen door Sergio Thijs, kort na afloop.

Op het veld loste Benjamin de Gans een schot van een meter op 20. De bovenkant van de lat hield de verdere schade voor Arkel beperkt. De Gans en Danilo Kros heersten in het centrum en omdat de Arkelse voorwaartsen niet van plek verwisselden, had het duo een bijzonder makkelijke middag. Een slippertje een paar minuten voor de thee uitgezonderd. Een scherpe voorzet van de verder onzichtbare IJsbrand van Eldik werd net niet goed geraakt door de nagenoeg ook afwezige Jesse Hoogewoning. De stand was en bleef 1-0.

Geen ommekeer
Na rust stelde Sleeuwijk zo mogelijk nog meer orde op zaken. Fel en hardwerkend had het geen kind aan de futloze gasten. Leon Elands haalde Van Eldik eraf en bracht verdediger Niek Trappenburg in, waarna Sander Dekkers een linie opschoof. Maar het twee spitsensysteem bracht niet de gewenste ommekeer voor Arkel.

Good old Pasquelle Verwoerdt
De gelijktijdig ingevallen Petar Micic was daarvan de oorzaak. Koud in het veld wist hij een voorzet van Ruben Silland tegendraads achter Van Baalen te koppen; 2-0.

Niet veel later was de wedstrijd beslist toen de volgende Sleeuwijkse invaller trefzeker was. Good-old Pasquelle Verwoerdt (38) rondde fraai af en zette de niet eens geflatteerde 3-0 op het scorebord. Het slotakkoord was voor Sander Dekkers, maar veel vreugde zal de verdediger niet hebben gehad van de Arkelse eretreffer.

Nuttige zege
"We hebben hard gewerkt, jammer dat we ondanks het veldoverwicht te weinig kansen hebben gecreëerd. Dit is een heel nuttige overwinning en inderdaad broodnodig. We komen nu op 11 punten en op 3 van Arkel", glunderde Sleeuwijk-trainer Pieter Tuns na het laatste fluitsignaal. "Dit biedt vertrouwen en als we volgende week ook van Tricht weten te winnen…"

Theo Sprong

Freelance-journalist Het Kontakt Alblasserwaard en Regio-Voetbal

• Sleeuwijk - Arkel (3-1).