• Groot-Ammers - De Alblas (2-0).
• Groot-Ammers - De Alblas (2-0). Foto: Rick den Besten - Regio-Voetbal

De Alblas dieper in zorgen na nederlaag in zespuntenduel tegen Groot-Ammers

GROOT-AMMERS • Groot-Ammers verschafte zichzelf met een licht geflatteerde 2-0 overwinning op De Alblas wat lucht in de strijd tegen degradatie uit de derde klasse C. De Alblas op zijn beurt raakte door de nederlaag in het vooraf als 'zespuntenduel' betitelde streekduel dieper in de zorgen.

De ploeg van trainer John den Dunnen staat nu één na laatste in zijn poule, een positie die op zijn minst 'zorgelijk' genoemd mag worden, vooral ook omdat het jonge elftal een aantal belangrijke kwaliteiten mist. Eén daarvan is scorend vermogen. Daarnaast ontbreekt het de ploeg aan ervaring én leiding binnen de lijnen.

"Wij hebben niet, zoals Groot-Ammers. de beschikking over een ervaren rot als Ruud Ouweneel, die op zijn 37e lekker de lijnen uitzet en de rust bewaard", stelde Den Dunnen lichtelijk 'jaloers' vast. "Aan de andere kant klaag ik niet hoor. Mijn spelersgroep werkt er keihard voor."

"Die van mij ook!", glunderde Groot-Ammers trainer Ferry van Dijk met de felbegeerde driepunter in de knip. "We hebben onze ongeslagen status in 2020 weten voort te zetten na twee verdienstelijke gelijke spelen tegen Ameide en Lopik. Het is mooi om te zien hoe de ploeg zich heeft herpakt na een moeilijke periode vóór de winterstop. Groot-Ammers moest duidelijk wennen aan het derdeklasseniveau. Maar inmiddels mogen we vaststellen dat er écht een team staat. Iedereen gáát ervoor!"

Buffelen
Dat ondervond ook De Alblas, dat weliswaar redelijk sterk aan de wedstrijd begon maar na dat dominante kwartier het initiatief kwijt raakte tegen de aandoenlijk buffelende thuisclub. Het zeker niet van voetbalvaardigheid overlopende Groot-Ammers gooide er een extra scheut energie tegenaan en sneeuwde zo de technisch begaafdere gasten onder. Die dadendrang leidde tot twee serieuze scoringskansen voor respectievelijk Nando Odems (hij schoot na één van de schaarse goed lopende aanvallen een metertje naast) en Jan- Willem Rens (stift-lobje uit een moeilijke hoek naast).

De Alblas zette er één gevaarlijk moment tegenover. Met dank aan Ruud Ouweneel, die de bal zomaar inleverde bij Richard van den Berg. Meer dan een scrimmage leverde het niet op.

Counter
Na de pauze veranderde het spelbeeld. De Alblas ging een stuk energieker dan voor rust op zoek naar de openingstreffer. Tot groot gevaar leidde dat overigens niet omdat de Groot-Ammers-verdediging weinig weggaf tegen aanvalsleider Natanja den Haan zijn collega's.

Juist in een fase waarin de druk verder wilde opvoeren, sloeg Groot-Ammers via invaller Bob van Oosterhout in de counter toe: 1-0 in de 70e minuut. In blessuretijd voegde Jan-Willem Renes daar de 2-0 aan toe. De aanvaller schoof de bal na een afgeslagen hoekschop van afstand tegen de touwen. De Alblas-doelman René de Ruiter bivakkeerde op dat moment nog in het vijandelijk strafschopgebied....

Jan Timmer

Freelance-redacteur Het Kontakt-Krimpenerwaard, Het Kontakt-IJssel en Lekstreek en Regio-Voetbal

• Groot-Ammers - De Alblas (2-0).