• SV Noordeloos - Peursum (2-1).
• SV Noordeloos - Peursum (2-1). Foto: Peter Verheijen

SV Noordeloos verslaat en passeert Peursum in spannende derby

NOORDELOOS • SV Noordeloos versloeg Peursum met 2-1 en blijft bovenin de vierde klasse D meedraaien. Wat heet, Asperen en Herovina speelden gelijk en staan weer binnen schootsafstand. De Giessenburgers volgen op korte achterstand.

"Het was een belangrijke pot, want het werd aanhaken of afhaken", besefte Sven Hordijk. "In ons jubileumjaar willen we graag in de top drie spelen. Dat Asperen en Herovina gelijk spelen is een mooie bonus." De aanvaller speelde een belangrijke rol met een benutte strafschop en een assist.

"We konden weinig creëren, dus dat we een penalty kregen was een meevaller." Peursum was kort daarvoor op voorsprong gekomen. Marnik Korevaar zag een eerste inzet gekeerd worden door doelman Erik de Bruijn om vervolgens in de verre hoek wel raak te schieten. Aan de overzijde leek Marijn Korevaar de bal op de arm te krijgen en scheidsrechter Nico Hardenbol wees onverbiddelijk naar de stip.

"Hij raakte de bal vol op de arm, dus het was terecht", oordeelde Hordijk. Aan Giessenburgse zijde was men het niet eens met die lezing.

"Het was geen penalty", vond interim-trainer Mark Krijgsman. "Maar ik snap de beslissing wel. Marijn draaide naar de bal toe waardoor het er wellicht op leek. Uiteindelijk raakte hij de bal achter op de borst."

Enfin, Hordijk mocht aanleggen vanaf elf meter en stuurde Derek Peters, die eerder ligt geblesseerd was geraakt aan zijn knie, de verkeerde hoek in: 1-1.

Rappe uitbraak
De tweede helft kabbelde daarna rustig voort zonder dat één van beide ploegen gevaarlijk wist te worden. Tot halverwege Hordijk in rappe uitbraak de bal kreeg toegespeeld. "Ik nam 'm even mee. Patrick Slijkoort liep zo hard en ik kon de bal mooi afgeven. Vervolgens rondde hij lekker af."

Peursum moest in de achtervolging en kwam ook dichtbij. Martijn Rietveld kopte een hoekschop van Mitchell Huisman op de lat. Kort voor tijd brak Marnik Korevaar door, maar Erik de Bruijn was bij de pinken. Door goed uit te komen wist hij een gelijkmaker te voorkomen.

"Je moet eerlijk zijn: we hebben het ook niet afgedwongen", vond Krijgsman. "We konden de druk er niet op zetten. Noordeloos maakte het veld goed klein en verdedigde goed. In de eerste helft wisten we er soms nog onderuit te voetballen maar na rust was het heel rommelig. Jammer want dit was een mooie kans om dichter bij de bovenste plekken te geraken."

Puzzelen
Voor SV Noordeloos was het extra knap omdat de nodige mensen ontbraken. "Het was even puzzelen", beaamde trainer Erwin Verheij. "Gerben Kooijman was ziek en zijn broer Dirkjan en Arie van Steenis waren geschorst. Patrick was eigenlijk ook ziek maar startte wel. En Mergim Shala zat op de bank met een hielblessure. Maar er staat gewoon een team en met de juiste spirit is veel mogelijk.

• SV Noordeloos - Peursum (2-1).