• Brederodes - Vriendenschaar (3-0).
• Brederodes - Vriendenschaar (3-0). Foto: Peter Verbeek

Brederodes blijft in het spoor van de koplopers

VIANEN • Voor rust kwam Brederodes enkele keren goed weg tegen Vriendenschaar. In het tweede bedrijf werd de thuisclub steeds sterker en op de 3-0 zege was weinig aan te merken. Doordat alle elftallen van de top vijf hun wedstrijden wonnen veranderde er bovenin helemaal niets.

In West 3D barst het van de streekderby's. Brederodes had er tot dusverre vijf gespeeld, waarvan er één, uitgerekend tegen de gasten uit Culemborg, was verloren. De groengelen waren dan ook vervuld van revanchegedachten, maar al heel snel bleek dat Vriendenschaar weinig ontzag toonde en geen varkentje was dat zich zo maar liet slachten. Waarschijnlijk gesterkt door de 3-1 oefenzege tegen tweedeklasser Heukelum vielen de bezoekers aan waar dat maar even kon. Dat leidde al na vijf minuten tot een eerste kans, terwijl een kwartier later een goed schot via een Viaanse verdediger over de achterlijn verdween.

Bij de les
Vanaf toen kwam Brederodes bij de les en verdween de slordigheid uit het spel. Op het halve uur kreeg de ploeg, na een overtreding op Mike de Groot, een vrije trap. Dylan Warmenhoven sneed die prima aan en met een krachtige kopstoot liet Bowan de Bruin het net trillen: 1-0.

Tien minuten later tastten twee Culemborgse verdedigers compleet mis op een crosspass, waardoor Kevin Bosch zo maar in balbezit kwam. De vogelvrije linkerspits zag zijn kans schoon en met een schuiver in de verste hoek liet hij doelman Denzel Muradin opnieuw kansloos: 2-0.

Niet veel later greep de sluitpost voortreffelijk in op een dubbele kans van Marcel Peters. Kort voor rust deed zich hetzelfde voor bij het Viaanse doel, en doelman Jelle Krouwel herhaalde het kunststukje van zijn collega.

Kilometervreter
In het eerste van de tweede helft bleef Vriendenschaar, dat gezien zijn kwaliteiten té laag staat geklasseerd, op zoek naar aansluiting. Brederodes was weliswaar sterker en had meer balbezit, maar van de uitvallen van de bezoekers ging best dreiging uit. De thuisclub draaide voor een deel op het ijzersterke middenveld, met hoofdrollen voor Warmenhoven, Peters en de onvermoeibare kilometervreter Dennis Kruijk.

In het laatste kwart voerden de groengelen de druk op en zaten ze zó kort op de bal dat Vriendenschaar steeds minder in de melk had te brokkelen. Nadat De Groot met een kopbal weer zijn doelpuntje mee had gepikt (3-0) had hij ook de 4-0 op de schoen. Na een foutje van de Culemborgse sluitpost lepelde hij de bal via een stuit en de lat over het lege doel.

Clean sheet
"Na een lastig begin hebben we ons goed onder de druk uit gevoetbald", vond trainer Sander Kloos. "Hoewel we enkele keren te laat waren in de omschakeling is onze defensie moeilijk te slechten. We hebben de regie gehouden, zijn blijven zoeken naar voetballende oplossingen en hebben door hard werken ook deze horde met zakelijk spel en een clean sheet genomen."