• Tim van der Zee scoorde viermaal voor Spirit.
• Tim van der Zee scoorde viermaal voor Spirit. Foto: René Bitter

SSS in eerste oefenwedstrijd geen partij voor Spirit (8-0)

OUDERKERK A/D IJSSEL • In de eerste wedstrijd van de voorbereiding heeft Spirit zaterdag flink uitgehaald tegen het Klaaswaalse SSS: 8-0.

Op papier was er een klasse verschil tussen beide teams. Spirit speelt in de 2e klasse en SSS stond vorig seizoen na 17 speelronden op de 3e plaats in de 3e klasse. SSS kwam zwaar gehavend naar Ouderkerk. Met moeite kon het een team op het veld brengen. Van de groep waren een handvol spelers dat standaard uitkomt in het eerste team.

Daar tegenover kon trainer Richard van Cappellen beschikken over een voltallige fitte selectie. Mogelijk speelt de keuze van voorbereiding een grote rol. De Ouderkerkse staf heeft er voor gekozen alleen te trainen in de laatste weken van vorig seizoen en na een korte zomerstop vorige week weer te beginnen en vanaf afgelopen zaterdag wedstrijden te gaan spelen. Voor SSS was het zaterdag al de vierde wedstrijd in twee weken tijd. Uit loyaliteit is de ploeg uit Klaaswaal toch gewoon naar Ouderkerk afgereisd, maar het liefst had de trainer van SSS thuis gebleven. Zij konden dan ook geen rol van betekenis spelen in de onderlinge strijd.

Voor Spirit was het al met al toch een nuttig onderdeel van de voorbereiding. De spelers hebben weer een wedstrijd in de benen en de technische staf heeft alle spelers, waar onder nieuwkomers Christian Schrader en Niels de Vries, aan het werk kunnen zien buiten de trainingen om.

Haasnoot en Schrader
Met trots kon Richard van Cappellen vertellen dat hij in dit jubileumjaar een team heeft met bijna alleen maar spelers die in het verleden ook in de jeugd van Spirit speelde. Sommige zijn misschien ‘even’ weggeweest, maar hebben wel dat verleden. De basis 11 was in grote lijnen de basis van vorig seizoen, dat op slechts twee plaatsen andere namen had staan. Doelman Bastiaan Haasnoot nam weer plaats in het doel van de hoofdmacht van Spirit. Vorig seizoen moest hij de strijd aan gaan met Max van Herk, waarvoor de staf uiteindelijk koos om het seizoen als eerste keeper te laten spelen. Dit seizoen is Max van Herk naar FC Dordrecht verhuisd en heeft Haasnoot zijn plaats tussen de Ouderkerkse palen terug. De andere naam is die van Christian Schrader. De aanvaller speelde in het verleden al eerder bij Spirit, maar is nu na omzwervingen via DCV en Perkouw terug bij de geel-witten.

Kwaliteitsverschil
Spirit startte geconcentreerd en legde het kwaliteitsverschil al snel boven water binnen de lijnen. Na al een paar kansjes te hebben gehad kwam Spirit al na 7 minuten via Christian Schrader op 1-0. Het goede spel van de Ouderkerkers werd verzilverd door Tim van der Zee, die met maar liefst 4 doelpunten de 5-0 ruststand op het scorebord zette. Vorig seizoen kreeg de aanvallende middenvelder dat hij het doel wat meer moest gaan vinden.

Na rust werd er meer gewisseld in het team. De vijf wisselspelers mochten toen laten zien hoe ver ze waren. Voordat iedereen weer zijn plekje rondom het veld had gevonden wist Laurens Visser de 6-0 al te scoren. Ruben Slooff en Christian Schrader bepaalden uiteindelijk de eindstand op 8-0.

(verslag: Eric de Vendt, vv Spirit)