Foto: Jeroen de Bruin/ DBRN Fotografie

Heukelum met 0-4 en drie goals van Ferry Meijdam veel te sterk voor Tricht

TRICHT • Heukelum heeft zijn goede bekerprestaties meteen voor de competitie in de tweede klasse een waardig vervolg gegeven. In Tricht behaalde Heukelum zaterdag na een 0-2 ruststand een overtuigende 0-4 zege. Dankzij drie goals van Ferry Meijdam en één doelpunt van Semih Kaplan kreeg een machteloos Tricht met 0-4 royaal klop.

Vorig seizoen werd Heukelum op eigen veld in de openingsmatch van de competitie door Tricht met 1-6 verpulverd. Zaterdag ging het in Tricht voor circa tweehonderd toeschouwers net andersom. Heukelum had niet eens een topvorm nodig om een zwak voetballend Tricht royaal te verslaan.

Mooie start
Heukelum-trainer Jerome Ceton was uiteraard blij met het voortvarende competitiebegin van zijn equipe: “Het is voor ons een heel mooie start. Ik was wel verbaasd dat Tricht met vijf man achterin zo defensief was en dat ook bij een achterstand bleef doen. Veel kansen creëerden we voor rust eerst nog niet maar we maakten wel op de juiste momenten de goals. Daarna kwam Tricht gewoon kwaliteit tekort. Heukelum was vanmiddag nog niet top en soms wat slordig in balbezit maar het was wel genoeg voor een duidelijke overwinning in deze niet gelijkwaardige wedstrijd.”

Teleurgesteld
Tricht-trainer Frank Brands was natuurlijk teleurgesteld: “We hebben volkomen verdiend verloren. Onze teamprestatie was ver onder de maat. Offensief heeft Tricht niks afgedwongen. De diepte ontbrak helemaal in ons spel. Erg veel kansen hebben we voor rust lang nog niet eens weggegeven, maar met dit zwakke spel hadden we vandaag nergens recht op.”

In het doel had trainer Brands de voorkeur gegeven aan de jonge van SC Everstein overgekomen Rens Huntjens boven Glenn Robbemondt om de na een fietsongeluk met een schouderblessure een poos uitgeschakelde keeper Jesse Kok te vervangen. Een schot van Benjamin Meijdam bezorgde Huntjens al vroeg de nodige problemen. Heukelum had in de eerste helft bijna continu het initiatief.

Eerste doelpunt
Kort na een mooie rush van Rick van Loo en een corner ging de Trichtse keeper in de 29e minuut bij het eerste doelpunt van Heukelum niet vrijuit. Hij kon een kopbal van de opgerukte Max Schaaij slechts deels pareren en Ferry Meijdam benutte attent de rebound: 0-1.

Trichts verdediger Kevin van de Bergh was nog aan een gele kaart ontsnapt, maar de eerste overtreding van Wilfried Prigge tegen Tim van Dijken kostte Prigge wel geel. Die straf had Lars van Honk twee minuten later bij een nieuwe overtreding jegens Tim van Dijken ook verdiend, maar nu liet de Tielse arbiter Mike Klaare die sanctie achterwege.

De scheidsrechter had de wedstrijd ruim tien minuten later laten beginnen omdat hij zich vlak voor het begin van het duel even dizzy voelde. Gelukkig was daar aan zijn arbitrage in de sportieve wedstrijd zelf weinig van te merken.

Tricht 1 - Heukelum 1 heeft vertraging. Aar verluidt is de scheidsrechter onwel geworden.

— v.v.Heukelum (@vvheukelum) September 19, 2020

Balbezit
Heukelum had in de eerste helft veel meer balbezit en liep in de 43e minuut door een prachtig doelpunt verdiend tot 0-2 uit. Vanaf twintig meter knalde Ferry Meijdam de bal vanaf links schitterend onhoudbaar in de benedenhoek: 0-2.

Bij een snelle Trichtse doorbraak van linksback Tim Schook bracht Heukelums keeper Yoerik van ’t Pad resoluut duikend op de voeten van de Trichtse speler redding. Bijna had Heukelum vlak voor rust nogmaals gescoord, maar vanaf links schoot Semih Kaplan rakelings voorlangs het doel.

Rode kaart
De laatste goede bedoelingen van Tricht konden al acht minuten na de hervatting overboord worden gezet. Aimane Seqqal zat al niet best in de wedstrijd en kreeg toen wegens herhaald commentaar op de arbitrage twee keer kort achtereen geel en dus rood van scheidsrechter Klaare. Trainer Frank Brands was er na afloop nog ontstemd over: “Dat was erg dom. Zo laat je je eigen team lelijk in de steek. Direct daarna werd het 0-3 en was voor ons alles voorbij.”

Dat derde doelpunt van Heukelum viel inderdaad al drie minuten na deze rode kaart. Semih Kaplan strafte een Trichtse defensiefout koel af: 0-3. De rest bleek een formaliteit. Tim van Dijken kreeg voor Tricht nog één mooie kans, doch hij mikte de bal tegen de goed uitgelopen keeper Yoerik van ’t Pad op.

Slotfase
Tijdens de slotfase kwam het Trichtse tiental bij een kansrijke voorzet van verdediger Tim Verdier en een knal van Benjamin Meijdam nog goed weg, maar tussendoor liep Heukelum in de 82e minuut na een fout van Victor Snoek toch tot 0-4 uit. Aanvoerder Sil van Putten lanceerde meteen bekeken op links Ferry Meijdam, die met 0-4 zijn derde doelpunt van deze zonovergoten septembermiddag maakte.

Heukelum zal komende zaterdag thuis tegen het sterke Wieldrecht deze goede start willen continueren. Dan zal de tegenstand ongetwijfeld veel groter zijn. Tricht zal zich in Woudrichem moeten zien te herstellen, maar dan zal het voetbal wel veel beter en scherper moeten worden. Anders dreigt weer net zo’n zwaar seizoen als in de vorige competitie waarin Tricht alleen door de voortijdige zo abrupte beëindiging vanwege de Corona crisis aan een bijna zekere degradatie ontsnapte.

Anton van der Giessen

Tricht tegen Heukelum eindstand 0-4 Tricht eindigd met 10 man! @RVoetbal @VVTricht @OmroepGLD @DeGelderlander @dgrivierenland @WBetuwe pic.twitter.com/mK51RkP7TI

— Ab Donker (@AbDonkerFoto) September 19, 2020