• Haaften - Rhelico (1-0).
• Haaften - Rhelico (1-0). Foto: Wim de Bruijne

Nipte bekerzege voor Haaften tegen Rhelico

HAAFTEN • Derdeklasser Haaften had zaterdag thuis veel moeite om vierdeklasser Rhelico voor de beker met 1-0 te verslaan. Pas een kwartier voor tijd maakte Jordy Perdon het enige en dus beslissende doelpunt.

Circa honderd toeschouwers genoten zaterdag in Haaften volop van de heerlijke nazomerzon, maar ze bleven wel erg lang van goals verstoken. Vroege Haaftense mogelijkheden voor aanvoerder Danny Verwolf en Mats van Velzen bleven onbenut. Een schot van Thijmen Gerringa werd van richting veranderd en leverde de thuisclub slechts een corner op.

Prima redding
Na twintig minuten knalde topscorer Thijmen Gerringa wel mooi op doel, maar Rhelico-keeper Michel Kuipers redde prima ten koste van weer een hoekschop. Bijna een kwartier later was keeper Kuipers wel geklopt, maar ditmaal voorkwam een veldspeler van Rhelico op de doellijn attent een achterstand voor de bezoekers.

De gasten weerden zich overigens kranig en Ferry van Asch mikte voorlangs. Vlak voor rust moest routinier Ronald Zondag op de eigen Haaftense doellijn zelfs verhinderen dat Rhelico door een kopbal van aanvoerder Bas van Rijnsbergen na een hoekschop de leiding zou nemen.

Offensief
Haaften begon de tweede helft offensief, maar bij een voorzet van Michael Smit vanaf links miste Mats van Velzen een serieuze kans. Bij een schot van invaller Matthijs Donker was Rhelico-keeper Kuipers weer present.

Ruim een kwartier na de thee kreeg Haaften-speler Ronald Zondag de enige gele kaart die de rustig en goed leidende Tielse scheidsrechter Willem van Bleek zaterdag behoefde uit te delen. Ondanks een overwicht van Haaften bleef het nog lang 0-0, want ook een schot van de ingevallen John Noorthoek werd gestuit.

Doelpunt
Een kwartier voor afloop nam de thuisclub eindelijk de leiding, want Jordy Perdon mikte vanaf rechts resoluut raak: 1-0. Zes minuten later had de tegelijk met Noorthoek ingevallen Daniël van Zuijdam de voorsprong kunnen verdubbelen, maar zijn boogbal alleen voor de Rumptse keeper mislukte.

Tijdens de slotfase kreeg het dappere Rhelico nog één kans op een gelijkspel. Vanaf links zag Sander Noom echter hoe Haaftens doelman Lars Tertoolen redde. Zo bleef het 1-0.

Haaften bekert komende zaterdag in en tegen Meerkerk, en Rhelico ontvangt dan in Rumpt bezoek van streekgenoot Leerdam Sport.

Anton van der Giessen