Beesd - Rhelico
Beesd - Rhelico Foto: Jeroen de Bruin/ DBRN Fotografie

Beesd wint derby tegen Rhelico voor derde keer op rij

BEESD • Op het zonnige sportpark Molenzicht won Beesd relatief gemakkelijk van buur en rivaal Rhelico. Beesd kwam vijf minuten voor rust op voorsprong door een doelpunt van Nick van der Burg. In de tweede helft scoorde Kevin Kruissen de 2-0 en bracht Niels Lobregt de spanning terug. Maar de Beesdse aanvoerder Van de Water maakte korte metten met Rhelico en schoot twee keer raak en bepaalde de eindstand op 4-1.

In het gezellig drukke Beesd werd er een vermakelijk duel voorgeschoteld. Rhelico begon scherp aan de wedstrijd en zette Beesd meteen onder druk. In de tweede minuut was het bijna raak toen Bas van Rijnsbergen namens de gasten een corner op de kruising kopte. Hierna bleef Rhelico de bovenliggende partij. Toch was Beesd een aantal keren via de counter gevaarlijk. Zo schoot Stefan van de Bosch in de zestien over de bal en kwam spits Nick van Gameren een teen te kort bij een voorzet van Jarno van de Water.

Aan de andere kant was Rhelico gevaarlijk uit corners. Van Rijnsbergen kopte een corner naast en schoot uit een scrimmage de bal op de Beesdse doelman.

Langzamerhand kwam Beesd beter in het spel. Maar dat leverde in eerste instantie geen kansen op. Maar vijf minuten voor de thee schoot uiteindelijk Nick van de Burg de 1-0 binnen. Een voorzet van Jarno van de Water rondde hij bekeken af.

Hierna kwam Rhelico bijna op gelijke hoogte toen een kopbal rakelings naast werd gekopt door Jorran Hekman.

Geen penalty
Rhelico begon goed aan de tweede helft en kreeg een aantal kansjes. Zo kopte spits Sander Noom een voorzet van Ferry van Asch net naast en kwam van Rijnsbergen net lengte te kort bij een hoekschop.

Aan de andere kant was er een kans voor Van de Water. En toen spits Van Gameren werd gevloerd in het zestien meter gebied schreeuwde heel Beesd om een penalty. Maar scheidsrechter Griedo Bel wuifde deze claim weg. Twintig minuten voor tijd was het dan toch raak. Een vrije trap net buiten het zestien meter gebied werd strak in de kruising geschoten door Kevin Kruissen.

Vijf minuten later kwam Rhelico terug. Uit een corner kopte Niels Lobregt de 2-1 binnen. Hierna probeerde Rhelico druk te zetten om alsnog de gelijkmaker te produceren. De aanvoerder van Beesd, Jarno van de Water, wist wel raad met de ruimte die Rhelico achterliet. Zeven minuten voor tijd scoorde hij na een snelle counter de 3-1 en nadat hij nog een grote kans om zeep had geholpen schoot hij alsnog zijn tweede binnen. Eindstand: 4-1.

Stil aan de overkant
Na de wedstrijd werd Jarno gehuldigd om zijn 75e doelpunt voor Beesd. Het was toch al feest in Beesd want voor de derde keer op rij werd rivaal Rhelico verslagen. “Het is stil aan de overkant” werd dan ook door de Deejay van de middag luid ingestart. Het bleef nog lang onrustig in Beesd.

Voor Rhelico-trainer Adrie van Steijn was deze wedstrijd een bittere pil. Hij had meer van zijn spelers verwacht. “Verdiend verloren, mijn jongens waren niet zichzelf. Ze kunnen meer dan wat ze vandaag op de mat hebben gelegd”.

Volgens Van Steijn hebben ze tekort geschoten in alles “maar 4-1 is geflatteerd. Toen wij bij de 2-1 gingen drukken kreeg Beesd de ruimte en daar wisten zij wel raad mee”.

De winnende trainer Dick Wammes was uiteraard tevreden met het resultaat. Maar met de uitvoering was hij minder content. “De eerste helft was slecht aan onze kant. We kwamen niet onder hun druk vandaan. Zij waren ook alleen maar een aantal keren gevaarlijk met hun corners.”

Één van de uitblinkers vond Wammes verdediger Jorn van den Broek. De linksback was een stabiele factor achterin bij Beesd.

Rhelico likt zijn wonden en treedt zaterdag thuis aan tegen SV TOP uit Oss. TOP speelde zaterdag 3-3 tegen FC Tilburg.

Beesd speelt aanstaande zaterdag thuis tegen Willem II. Aanvankelijk stond deze wedstrijd in Tilburg gepland, maar volgens trainer Wammes is vanwege een evenement in Tilburg deze wedstrijd omgedraaid en wordt deze wedstrijd in Beesd gespeeld.

Pieter-Jan van Oort

Freelance-voetbalverslaggever regio West Betuwe