Foto: Geurt Mouthaan

Peursum trekt overwinning op concurrent Herovina over de streep

GIESSENBURG • Onder bijna zomerse omstandigheden boekte Peursum een fraaie en nuttige overwinning. Herovina werd in een meer spannende, dan goede wedstrijd met 2-1 verslagen.

“Het ging moeizaam in dit best wel fysieke duel, maar ik ben heel blij met deze zege op toch een van onze concurrenten”, aldus Peursum-trainer John den Dunnen na afloop.

“We lieten de kop niet hangen vandaag, daar ben ik tevreden over. Maar ik moet eerlijk zijn, het was ‘m net niet vandaag. Peursum was iets slimmer”, baalde collega Marcel de Groot een kleedlokaal verder.

De derby ging redelijk gelijkop. In de eerste helft waren de kansen op één hand te tellen. Peursum kende een prima start, met een klein kopkansje voor Jurre Nomen. De Giessenburgse nummer 9 kopte hoog over.

Herovina had de eerste serieuze mogelijkheid om de score te openen. De snelle Jesse van Vliet ontsnapte aan zijn vaste bewaker Nick den Hartog en loste een geweldige pegel op goal. De lat bracht redding voor de thuisploeg. Richting het rustsignaal stond het vizier van Wilmar van Bruggen verre van scherp, want hij had van dichtbij de 1-0 op de schoen.

Pijnvrij
Na de thee doelpuntte Van Bruggen wel. “Een gelukkige goal. Ik kon de bal net in de korte hoek tikken en mijn ploeg op voorsprong zetten. In de eerste helft verzaakte ik dat te doen. Maar het gaat lekker, dit is mijn derde volledige wedstrijd op rij en ik voetbal helemaal pijnvrij. Op dit mooie complex en met deze goede spelersgroep, ik heb het weer naar mijn zin”, glunderde Van Bruggen, die na veel blessureleed weer terug is bij zijn vrienden.

Na de voorsprong, gaf Peursum het heft min of meer uit handen. “Herovina werd sterker”, zag ook Van Bruggen. De Gelderlanders gingen op zoek naar de gelijkmaker, maar kregen het bekende deksel op de neus. Een op de counter loerende gastheer verdubbelde in de slotfase de marge naar 2-0. Een scherpe cornerbal van Mitchell Huisman werd uitstekend door invaller Rody Korevaar binnengekopt.

De wedstrijd leek beslist, maar vanaf de aftrap schoot - wie anders dan - aanvoerder Kevin Steenbruggen de aansluittreffer op het scorebord. Met dank aan de niet klemvaste doelman Derek Peters. In een hectische slotfase, waarin de ervaren leidsman Hendri ‘t Lam zijn handen meer dan vol had, werd niet meer gescoord.

Theo Sprong

Freelance-journalist Het Kontakt - Alblasserwaard en Regio-Voetbal